fbpx

П’ять порад щодо релокації для малого та середнього бізнесу

6 жовтня 2022

Під час підготовки інтерактивного посібника з релокації для малого та середнього бізнесу експерти Київської школи економіки та Проєкту USAID “Економічна підтримка України” обробляють бази даних, звіти органів влади та інші великі масиви інформації, вивчають досвід компаній, що вже переїхали. Досліджують, чому переїзд був вдалим або невдалим. Викладена нижче інформація допоможе підприємцям краще підготуватися до переїзду.  

1. Планування економить гроші

Більш ефективними виявилися компанії, які присвятили час плануванню переїзду. Переважно це структуровані та системні бізнеси, які визначили відповідальних за пошук нового приміщення, підписання нових контрактів, переїзд працівників та пошук працівників у новому регіоні. Чим більш детальним буде такий покроковий план дій, тим менше несподіванок. Заздалегідь розрахуйте детальний бюджет на релокацію.

Компанії, які приділили плануванню менше часу або знехтували плануванням, стикнулися з непередбачуваними витратами та викликами під час релокації.

2. Не всі регіони підійдуть

Статистика Міністерства економіки станом на вересень 2022 року свідчить, що найчастіше підприємства релокуються до Львівської (25%) та Закарпатської (16%) областей. Однак це не означає, що будь-який бізнес виграє від переїзду у ці регіони. Наприклад, у найбільш популярних регіонах і ціни на оренду нерухомості вищі у 1,5-2 рази, ніж в менш популярних. А для конкретної компанії цей фактор може бути критичним.

Під час вибору регіону для релокації треба не тільки подивитися на ціни на нерухомість та зробити кілька дзвінків, але й відрядити працівника у відрядження та провести мінідослідження щодо ринку праці, інфраструктури та роботи конкурентів на новому місті. На таке вивчення потрібно виділити час та кошти.

3. Працівники важливі

Не всі працівники погодяться переїхати на нове місце роботи. Бізнесу потрібно заздалегідь провести опитування працівників щодо переїзду, виявити, кого бракуватиме на новому місті та розпочати пошук фахівців вже в іншому регіоні. Може виявитися, що краще заохотити до переїзду старих співробітників, ніж знайти нових, або навіть змінити регіон релокації через брак трудових ресурсів.

4. Рятівні партнерства

Постачальники та конкуренти можуть перетворитися на партнерів під час релокації. З кимось можна об’єднати потужності, з кимось розділити перелік робіт. Партнерства дозволяють знайти нові рішення та полегшити процес адаптації в новому регіоні.

5. Бізнес-модель потрібно буде переглянути

Доцільно також ще у процесі релокації почати перегляд бізнес-моделі компанії для роботи на новому місці. Потрібно уточнити операційну модель, окремі бізнес-процеси, проаналізувати собівартість продуктів та послуг, які компанія пропонує клієнтам.

Бізнес не почне працювати на новій локації автоматично, доведеться проаналізувати багато факторів, які впливають на роботу компанії на новому місці. Наприклад, можуть змінитися постачальники та клієнти, ціни комплектуючих або сировини, рівень доходів споживачів продукції компанії.

Інтерактивний посібник для малого та середнього бізнесу буде доступний у листопаді. Розробка посібника стала можливою за сприяння Проєкту USAID “Економічна підтримка України”. Якщо ви хочете отримати коментар експертів, які готують цей посібник, звертайтеся до менеджера проєкту з комунікацій, Людмили Росік, 0989935185, [email protected].