fbpx

Вибір професії у 2020: до чого варто бути готовим

Спеціально для УП.Життя

 

6 липня 2020

 

 

До 22 серпня цьогорічним вступникам потрібно зробити важливий вибір – в які університети та на які програми подати документи. Визначитися з професією потрібно сьогодні, проте на ринок праці нинішні абітурієнти потраплять через 4-6 років.За цей час все може суттєво змінитися.

 

Яким буде ринок праці у найближчому майбутньому? 

 

Історично, від самого початку існування людства, більшість людей була зайнята у сільському господарстві.

 

Лише близько 1800 року у європейських країнах відбувся зсув  – більше половини людей почали працювати в інших сферах.

 

Сьогодні, за даними Світової організації праці, більшість населення зайнята у сфері послуг. І цей відсоток зростає.

 

Більшість населення нині зайнята у сфері послуг. Джерело

 

Основна причина цієї зміни – автоматизація роботи в сільському господарстві та промисловості.

 

Машини, які з’явилися завдяки науковим досягненням, працюють швидше і виконують більші обсяги робіт, ніж людина, тому виробництво продуктів харчування та товарів перестало бути ручною роботою, а, отже, потребує мінімального залучення людської праці.

 

Наскільки активним є процес заміни людської роботи машинною?

 

За оцінками Світового економічного форуму, у 2018 році 71% зі всіх активностей, які були на робочих місцях в усіх сферах, виконували люди.

 

За прогнозом, через 5 років, у 2025 році, коли більшість нинішніх вступників вийдуть на ринок праці, станеться перелом – машини виконуватимуть більше половини роботи: 52% проти 48%.

 

У майбутньому машини виконуватимуть більше половини роботи. Джерело

 

В аналітичному звіті компанії McKinsey зазначено, що близько 50% всіх активностей, за які зараз люди отримують гроші, можуть бути автоматизовані, використовуючи наявні технології.

 

Тобто йдеться не лише про те, що завтра з’явиться нова технологія, а про те, що в нас уже є технології, які дозволяють зменшити залученість людської праці вдвічі.

 

Добра новина полягає в тому, що лише близько 5% професій можуть бути роботизовані повністю.

 

Проте приблизно у 60% професій біля третини активностей можуть бути автоматизовані. Тобто, якщо ми сьогодні приходимо на роботу і працюємо вісім годин, то дві з половиною години ми б могли не працювати, цю роботу могли б виконати роботи.

 

В яких професіях машини замінять людей найшвидше?

 

Передусім, це будь-яка фізична робота, де машини сильніші та витриваліші, ніж люди. І для людства це добре, бо тепер немає потреби піддавати ризику життя і здоров’я людей. Наприклад, не потрібно відправляти людей туди, де висока радіація чи ризик отримати травму.

 

По-друге, це сфери, в яких є чітко визначені правила і вони рідко змінюються, наприклад, збирання автомобіля на заводі. Будь-який процес, який є повторюваним і має чіткий алгоритм, можна запрограмувати і віддати на виконання роботам.

 

Проте випускники університетів – це висококваліфікована робоча сила, їх не готують для роботи на полі чи в цеху. Чи означає це, що автоматизація їх не зачепить? На жаль, ні. Бо для складних, інтелектуальних професій загроза автоматизації також існує.

 

Наприклад, у 2017 році JP Morgan, одна з найбільших міжнародних фінансових компаній, впровадила програмне забезпечення, яке за кілька секунд робить те, на що у юристів йшло 360 000 годин. У цей момент тисячі юристів залишилися без роботи.

 

Ще один приклад зі світу фінансів. У 2000 році в головному офісі Goldman Sachs’s у Нью-Йорку працювало 600 трейдерів, які купували і продавали акції за запитом найбільших клієнтів цього інвестиційного банку. У 2017 році залишилося два. Це сталося через впровадження автоматизованого трейдингового програмного забезпечення.

 

Чи буде замало робочих місць для всіх?

 

Дослідження McKinsey показує, що це не так. За прогнозом, від 400 до 800 мільйонів людей можуть бути витіснені роботами і змушені будуть знайти нову роботу до 2030 року.

 

Водночас, за цей же час 8-9% попиту на робочу силу буде в нових професіях, яких раніше не існувало. Тобто йдеться не стільки про зникнення професій, скільки про їх трансформацію.

 

Через 15-20 років, коли нинішні випускники шкіл будуть на середині своєї кар’єри, з’являться нові види робіт і ті, хто будуть готові швидко адаптуватися і вчитися, будуть цінуватися найбільше.

 

Майже у всіх професіях однакова тенденція: все менше потрібно фахівців початкового рівня, які залучені у просту роботу.

 

Наприклад, сайт npr.org прогнозує, що з імовірністю 94,5% робота асистента юриста буде автоматизована. Тоді як імовірність, що робот замінить юриста, лише 3,5%.

 

Для нинішніх студентів це означає, що кількість початкових позицій буде постійно скорочуватися, і у них буде все менше шансів почати кар’єру з простої роботи і потім рухатися до управлінського рівня.

 

Потрібно буде одразу виходити на позиції середнього рівня, які потребують самостійності і креативності. Отже, очікування до випускників університетів будуть ставати все вищими.

 

За прогнозом компанії McKinseу, при достатньому економічному зростанні, інноваціях та інвестиціях, може бути достатньо нових робочих місць для компенсації впливу автоматизації, хоча в деяких розвинених економіках потрібні додаткові інвестиції, щоб зменшити ризик нестачі роботи.

 

Тому не треба боятися браку роботи, а швидше варто думати про те, чи будуть ваші знання та навички відповідати тому, що потрібно буде роботодавцю.

 

Світовий економічний форум у своєму звіті The Future of Jobs Report вказує навички, попит на які буде зростати:

 

Знання та навички, які будуть потрібні у майбутньому. Джерело

 

Що ці тренди означають для сьогоднішніх вступників?

 

Ті, хто будуть починати кар’єру через 5-7 років, повинні розуміти, що тенденція до автоматизації зачепить усі сфери. Вимоги до нових працівників ставатимуть все вищими і все менше буде вакансій на початкові позиції (оскільки це найпростіша робота, вона буде автоматизована в першу чергу).

 

Найбільше цінуватимуться (а, отже, й будуть отримувати найвищі зарплати) фахівці, які здатні критично осмислювати інформацію, генерувати ідеї, пропонувати нові рішення та комплексно підходити до вирішення завдань.

 

Для цього, окрім дуже доброго знання свого предмету, потрібні розвинені соціальні та емоційні навички (soft skills), такі як робота в команді, лідерство, емоційний інтелект.

 

Оскільки під впливом наукового прогресу майже всі сфери будуть трансформуватися, постійне навчання і адаптація стають частиною професійного життя.

 

І йдеться не лише про постійне поповнення знань, а й про вміння приймати зміни і визнавати, що попередні методи можуть не працювати, дані, які раніше використовували, можуть бути недостовірні, а наші знання – неповні. Для більшості людей це важко, бо означає визнати, що раніше вони помилялися.

 

Ті, хто не навчаться адаптуватися, програють.

 

Колонка написана у співавторстві з головою навчально-методичного відділу Київської школи економіки Наталією Заїкою.