fbpx

Фонд розвитку підприємництва: кошти для малого бізнесу, збільшення дефіциту бюджету та порушення Бюджетного кодексу

05.03.2020

Аби забезпечити фінансову підтримку малого та середнього підприємництва (МСП), Президент України за підтримки Уряду ініціював створення Фонду розвитку підприємництва (ФРП). Мета ФРП – реалізація програми “Доступні кредити 5-7-9%” через забезпечення зниження кредитної ставки для кредитів, які надаються МСП, за рахунок надання кредитів через банки-партнери для здійснення інвестицій в основний та обіговий капітал.

Фонд було створено ФРП на базі «Німецько-Українського фонду», який було створено ще в далекому 1998 році (Указ Президента України від 01 червня 1998 року № 574/98,  постанова Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1999 року № 628). Наказом Мінфіну, в січні 2020 року назва НУФ була змінена на «Фонд розвитку підприємництва». Єдиним учасником ФРП є Уряд України в особі Міністерства фінансів України. Одночасно, Парламент вніс зміни до бюджету-2020 , якими передбачив додаткові 2 млрд грн за спеціальним фондом державного бюджету, для забезпечення фінансування Фонду.

Не ставлячи під сумнів необхідність державної підтримки розвитку малого підприємництва, варто звернути увагу на ризики механізму, яким надано фінансування Фонду на 2020 рік. – ризики не лише для роботи самого Фонду, але й для управління  державними фінансами в цілому.

Джерелом фінансування Фонду визначені надходження від дострокового погашення векселів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (ФГВФО). Водночас, дані надходження є разовими – тобто не мають під собою стабільного джерела доходу, і можуть бути враховані в держбюджеті не як доходи спеціального фонду, а лише за статею «фінансування». Простіше кажучи – за рахунок збільшення дефіциту бюджету (що, власне, й було передбачено ухваленим законом). 

В змінах до Держбюджету 2020 не збільшується обсяг доходів, натомість збільшено граничний дефіцит бюджету на 2,0 млрд грн до 96,3 млрд грн, і на 0,4 в.п. до 2,13% до ВВП (прогнозний обсяг ВВП на 2020 р. склав 4510,8 млрд грн відповідно до прогнозу макроекономічних показників Мінекономіки за сценарієм 1, які були використані при підготовці Закону про Держбюджет на 2020 р.).

Це означає, що для забезпечення фінансування ФРП парламент порушив Бюджетний Кодекс. Адже ним чітко визначено перелік ситуацій, за яких можуть вноситись зміни до Закону про державний бюджет та збільшення видатків та дефіциту – і серед них не має правила, якому б відповідала ситуація із фінансуванням ФРП. Тобто фактично, політична доцільність перевищила вимоги законодавства, встановлені з метою захисту здоров’я публічних фінансів.

Другим наслідком механізму підтримки ФРП є те, що ресурсна база Фонду обмежена обсягом дострокового погашення векселів ФГВФЛ. Такий підхід важко назвати системним в питанні державної підтримки розвитку підприємництва. Про це, зокрема, зазначає і Головне науково-експертне управлінн я Верховної Ради у своєму висновку до ухваленого проекту закону.