- Kyiv School of Economics
- About the School
- News
- Бюджет-2021: зайвий оптимізм, пріоритет Мінмолоді й Мінкульту, скорочення співпраці з міжнародними партнерами
Проєкт Закону про держбюджет-2021 має як низку плюсів, так і низку мінусів.
Про це 17 вересня у ході презентації Київської школи економіки розповіли експертки Центру аналізу публічних фінансів та публічного управління KSE Дарина Марчак і Анна Корнилюк.
За їхніми словами, серед плюсів проєкту Закону про держбюджет-2021 можна виділити спробу пріоретизувати видатки; спробу відмовлятись від неефективних видатків, щодо яких не здійснюється фінансування; а також укрупнення низки бюджетних програм – зокрема у сфері освіти.
Серед недоліків експертки виділяють “роздуті” видатки (як наслідок – надвеликий дефіцит); ризики за окремими статтями надходжень (ввізне ПДВ); ризики більших, аніж очікується, потреб Фонду з безробіття.
Реалістичність обрахунку окремих статей надходжень викликає питання, зазначила Дарина Марчак: “Прогноз щодо зростання ПДВ із ввезених в Україну виглядає надто оптимістичним. За 7 місяців 2020 року надходження від «ввізного» ПДВ склали 139 млрд грн, або лише 46% від річного плану. За збереження такої тенденції, за результатами 2020 року надходження з ввізного ПДВ сягнуть лише близько 242 млрд грн (замість очікуваних 303,8 млрд грн у Законі про держбюджет-2020). Натомість, у проекті бюджету-2021 надходження від імпортного ПДВ закладені на рівні 332 млрд грн”.
Бюджет побудовано на низці пріоритетів, які чітко відображені у видатковій частині. Наприклад, видатки МОЗу зросли на чверть, Мінмолодьспорту – втричі, Мінкульту – на 41%.
“Але не всі ці пріоритети прив’язані до урядової стратегії розвитку та корелюють з пріоритетами попереднього року, а тому, цілком ймовірно, не будуть пріоритетами у наступні роки. Така ситуативність пріоритетів значно зменшує ефективність бюджетного планування”, – вважає Марчак.
Також зростають витрати на силові, антикорупційні структури. Видатки на Генеральну прокуратуру збільшаться на 26% (до плану-2020), на СБУ – на 23%, на НАБУ – на 15%.
Водночас 139 бюджетних програм скасують, з яких за 85 програмами у 2020 році взагалі не здійснювалось фінансування. А з тих, по яких здійснювалось, найбільша скасована бюджетна програма – Фонд Covid-19. “Скасування цього фонду – це добре. Він мав бути кризовим інструментом швидкого реагування на поширення хвороби. Зараз і уряд, і громадяни вже розуміють масштаби й алгоритми дій, і логічніше спрямовувати кошти на боротьбу з COVID через профільні статті видатків (бюджетні програми)”, – зазначила Дарина Марчак.
Боргова політика 2021 року характеризується двома факторами: значне – до 702 млрд грн – збільшення потреб у фінансуванні (оскільки Уряду потрібно фінансувати не лише дефіцит бюджету, але й погашати старі борги), та значний розворот на внутрішній ринок, де планується залучити 78% коштів, в той час як очікуване фінансування від міжнародних організацій (зокрема МВФ) значно скорочується, розповіла кандидат економічних наук Анна Корнилюк.
“Обсяг запозичень від МФО (включаючи МВФ) скоротиться і становитиме лише до 1,5 млрд доларів. Фактично це означає, що Уряд фактично планує скорочення фінансової співпраці з міжнародними партнерами. (Станом на вересень 2020 року Україна ще не вибрала 2,9 млрд дол тільки від МВФ за діючою програмою Stand-By, з яких Україна може – за оптимального сценарію – вибрати до кінця 2020 року не більше 1,5 млрд доларів)”, – додала аналітикиня KSE.
Більше даних, таблиць, розрахунків і висновків – у презентації “Державний бюджет- 2021. Аналіз плюсів, мінусів, ключових ризиків для (та від) виконання”.
У ній, серед іншого, представлено топ-10 органів влади, фінансування яких збільшиться у бюджеті-2021, аналіз бюджету силових відомств, видатків на інфраструктуру, дороги та інше.
Відеопрезентацію дивіться тут.
Аналіз підготовлений в рамках діяльності Центру аналізу публічних фінансів та публічного управління KSE, що здійснюється за фінансової підтримки Швеції. Думки, висновки чи рекомендації належать авторам/авторкам та упорядникам/упорядницям цього видання і не обов’язково відображають погляди Уряду Швеції. Відповідальність за вміст несуть виключно автори презентації.