fbpx

Центр дослідження освіти в надзвичайних ситуаціях

На головну

Освіта під час повномасштабного вторгнення

Освіта під час повномасштабного вторгнення в Україні вимагає постійної адаптації до викликів, серед них: 

• продовження навчання у дистанційному форматі, постійні повітряні тривоги, руйнування шкіл, які завдають значних втрат у якості освіти, соціалізації та психологічному стані дітей. 

• реалізація реформ, таких як НУШ, також зіткнулася з труднощами через безпекові обмеження та психологічні навантаження, які переживають учні.

Проєкти:


Втрачені та непроведені уроки через тривоги

З 1 вересня 2024 року Міносвіти запровадило політику “100% офлайн”, яка ставить метою повернення учнів до шкіл після тривалого дистанційного навчання. Ця політика відповідає на суттєві втрати в якості навчання та соціалізації учнів, які стали наслідком тривалого карантину в умовах війни. Школи, що можуть забезпечити укриття для учнів, мають організувати навчальний процес в очному або змішаному форматі. Від 2023 до 2024 року кількість дітей, що навчаються дистанційно, зменшилася з 18% до 11.7%, що дозволило повернути близько 200 тис. учнів до класів.

Попри позитивні зміни, регулярні повітряні тривоги призводять до значних втрат у навчанні. В укриттях, часто у підвалах, неможливо повноцінно продовжити уроки через обмежені площі, що змушує школи вводити навчання в другу зміну. У більшості випадків, під час тривоги уроки припиняються до її завершення. Це створює значні освітні втрати, які необхідно оцінити та зменшити. У статті пропонується методика розрахунку втрат і рекомендації щодо мінімізації кількості пропущених уроків.


Сприйняття учнівством школи: методики та оцінювання НУШ

Реформа системи загальної середньої освіти «Нова українська школа» (НУШ) була запроваджена у 2017 році з метою модернізації освіти, орієнтації на дитину та розвитку лідерства і громадянської відповідальності. В рамках реформи були розроблені нові державні стандарти, типові освітні програми, створений безпечний і інклюзивний освітній простір, а також проведено спеціальне навчання для вчителів щодо компетентнісного навчання та формувального оцінювання. Однак ескалація війни в 2022 році призвела до значних труднощів у реалізації цієї реформи, зокрема через необхідність адаптації до умов війни, внутрішніх переміщень, дистанційного навчання та міграції дітей.

Міністерство освіти і науки України має намір перезапустити реформу НУШ з урахуванням нових реалій, зокрема для учнів 4–7 класів, які постраждали від змін у навчальному процесі. Дослідження спрямоване на оцінити сприйняття методів взаємодії з вчителями, нових підходів оцінювання і сформувати рекомендації, що можна зробити для покращення їхнього навчального досвіду.

Дослідження реалізується на запит Міністерства освіти і науки України та буде доступний у липні 2025 року.