- Kyiv School of Economics
- About the School
- News
- Якими можуть бути закупівлі Міноборони- Пропозиції Центру вдосконалення закупівель KSE
21 січня “Дзеркало тижня” опублікували розслідування Юрія Ніколова про закупівлю продуктів харчування Міноборони стосовно можливого завищення цін у 2-3 рази. У якості доказів був наведений скрін частини договору між Міністерством Оборони та копія Додатку 13.1 до Договору “Каталог продуктів харчування”.
Публікація викликала неабиякий резонанс у суспільстві. Команда Центру вдосконалення закупівель Київської школи економіки вірить, що цю дискусію можна і треба направити в максимально конструктивне русло, щоб покращити закупівлі МО.
На нашу думку, зробити остаточний висновок про наявність або відсутність зловживання при укладенні договору неможливо, тому що:
✅ у публічному доступі відсутній зміст всього договору та додатків до нього;
✅ з опублікованих документів неможливо зрозуміти, як мають бути організовані послуги харчування військових;
✅ без опису технічних вимог до закупівлі та кваліфікаційних вимог до компаній, які можуть бути потенційними надавачами послуги, та у зв’язку з відсутністю доступу до закупівель послуг харчування попередніх років, неможливо оцінити потенційний рівень конкуренції та вартість таких послуг.
Один з висновків, який можна точно зробити станом на зараз, це що встановити факт завищення цін має уповноважений орган в сфері контролю, а саме Державна Аудиторська Служба України та інші органи контролю в межах своїх повноважень.
Під час перевірки необхідно не просто порівнювати ціни на товарні позиції, а перевірити:
✅ чи закуповується товарна позиція самостійно, чи це є частина послуги, яка передбачає зберігання, обробку, приготування тощо;
✅ які витрати закладені до калькуляції ціни послуги;
✅ чи проводили аналіз ринку потенційних постачальників та кого було запрошено подати пропозиції;
✅ які були застосовані критерії оцінки та відбору виконавця контракту.
Лише за наявності глибокого аналізу можна робити конкретні, а не поспішні висновки.
Поряд з цим ця історія ставить питання як мають здійснюватися закупівлі для забезпечення військових, особливо під час правового режиму військового стану? З одного боку публічність і прозорість процесу закупівель знижує ризики зловживань та сприяє кращим цінам за рахунок конкуренції. Але з іншого – наявність чутливої інформації, зокрема, щодо кількості військових та місць їх дислокації може бути використана ворогом.
На нашу думку, закупівлі можна проводити одним з таких способів:
✅ проводити закупівлі без використання Прозорро, але при цьому передбачити оприлюднення інформації щодо цін за одиницю товару із зазначенням технічних характеристик товарів за укладеними договорами;
✅ проводити закупівлі в закритому модулі системи Прозорро з доступом до інформації контролюючих органів. Ідея полягає в тому, що Міністерство оборони має оприлюднити інформацію щодо закупівель та надати доступ всім кваліфікованим учасникам до закритого модуля для участі у відборі. Всі закупівлі, проведені у закритому модулі, мають бути перевірені контролюючими органами. Резюме результатів перевірки варто оприлюднювати з метою збереження довіри партнерів України та інформування громадськості.