fbpx

Виконання чинного графіка підвищення акцизних ставок на сигарети протягом наступних 5 років передбачає на 66,5 млрд грн вищі податкові збори, порівнюючи з пропозицією тютюнової індустрії

23 жовтня 2020

Семирічний план підвищення акцизів на тютюн, затверджений Верховною Радою та підписаний президентом у грудні 2017 року, вплинув на акцизне оподаткування, збільшивши специфічну ставку акцизного податку на сигарети у 2018 році та затвердивши її щорічне поступове збільшення з 2019 по 2025 роки.

За нинішнім графіком акцизний податок зростатиме на 20% щороку протягом наступних 5 років – з 1 січня 2021 року до 1 січня 2025 року.

У 2025 році специфічна ставка акцизного податку становитиме 2257,4 грн за 1000 шт. сигарет. Мінімальний загальний акциз у цьому році складатиме 3019,85 грн за 1000 штук (близько 93,2 євро за розрахунками обмінного курсу станом на серпень 2020 року).

Тобто за чинною системою оподаткування Україна виконає свої євроінтеграційні зобов’язання з досягнення мінімального європейського рівня оподаткування сигарет (90 євро на 1000 штук) у 2025 році.

Представники тютюнової промисловості запропонували інший графік збільшення податків, який автоматично скасовує графік, який реалізується відповідно до чинного законодавства.

Замість щорічного збільшення акцизу на 20% протягом наступних 5 років тютюнова індустрія пропонує знизити рівень підвищення специфічного акцизу до 10% в рік протягом 10 років (з 2021 по 2030 роки).

Таким чином до 2025 року специфічна ставка акцизного податку становила б 1461,05 грн за 1000 сигарет (близько 45 євро), згідно із висновками тютюнової промисловості.

Відповідно до чинної системи оподаткування, чиста поточна вартість загальної суми податків на сигарети протягом наступних п’яти років (2021–2025 рр.) становить на 66,5 млрд грн більше, ніж при використанні альтернативної пропозиції від тютюнової промисловості.

Реалізація чинного закону протягом наступних 5 років (2021-2025 рр.) врятує 488 тисяч життів від смертей безпосередньо пов’язаних із постійним курінням. Це майже вдвічі більше, ніж кількість життів, які можуть бути врятовані у разі реалізації графіку, запропонованого представниками тютюнової промисловості (лише 269 тисяч).

Відповідне дослідження провела команда Campaign for Tobacco-Free Kids, Kyiv School of Economics та VoxUkraine за підтримки Campaign for Tobacco-Free Kids.

Команда авторів складається із Ph.D., заступниці директора з міжнародних досліджень Campaign for Tobacco-Free Kids Естель Дауши та старшого дослідника KSE  Павла Яворського.

Ми вдячні Campaign for Tobacco Free Kids за можливість дослідити цікаву сферу функціонування української економіки та зробити внесок в охорону здоров’я населення України.