fbpx

«Велике будівництво» збільшить ВВП України на 2,2 % за 5 років — дослідження KSE

23 лютого 2021

За оцінками експертів Київської школи економіки, довгострокові ефекти в результаті реалізації проєкту «Велике будівництво» призведуть до збільшення ВВП у найближчі 5 років на 2,2 %.

Такі прогнози були озвучені 22 лютого 2021 року під час Президентського форуму «Україна 30» під час презентації результатів дослідження щодо економічних ефектів від дорожнього будівництва. Дослідження містить аналіз короткострокових та довгострокових ефектів, а також доцільності заходів, спрямованих на розвиток інфраструктури саме в період економічної рецесії.

Серед позитивних довгострокових ефектів проєкту «Велике будівництво»:

  • збільшення публічного капіталу транспортної галузі, сектору поштово-кур’єрських послуг, туризму;
  • скорочення витрат часу на пересування дорогами на рівні національної економіки (збільшення ефективного робочого часу);
  • продуктивність у сфері транспорту, поштових і кур’єрських перевезень та туризму: зокрема, економія палива та ремонту;
  • розширення можливостей бізнесу, ефект дозволу появи нових підприємств.

За прогнозами аналітиків KSE, збільшення попиту на матеріали будівництва та робочу силу сприятиме росту ВВП на 2.2 %. У довгостроковій перспективі також розширяться можливості для автотранспорту, підвищиться його продуктивність. Усе це разом призведе до кумулятивного збільшення ВВП у наступні п’ять років на 4,4 %.

Потреба в інфраструктурних проєктах підтверджується міжнародним досвідом, даними та знахідками світових досліджень. Багато країн світу надають значної уваги інвестиціям у дороги та засвідчують про вагомі соціально-економічні ефекти від нових та підвищення якості наявних доріг. Кращі дороги сприяють швидкому розвитку менш розвинених регіонів, що показує приклад Польщі та Туреччини.

Оскільки Україна суттєво відстає за рівнем розвитку дорожньої інфраструктури, саме за таких умов є відчутна користь від покращення та розбудови інфраструктури. Старт із низького рівня сприяє посиленню позитивного внеску будівництва доріг. Також інфраструктурні проєкти саме в час рецесії є одним із найефективніших способів фіскального стимулювання.

Сумарна частка валової доданої вартості дорожнього будівництва, а також галузей, які постачають матеріальну продукцію для такого будівництва, є незначною і становить близько 0,5 % у ВВП. Однак діяльність цих галузей залучає широкий перелік інших суміжних із ними секторів економіки, що визначає відчутний мультиплікатор на економіку.

«Наше дослідження показує, що інвестувати в дороги в Україні зараз стратегічно правильне рішення. Слід розуміти, що під час кризи ресурси економіки є в надлишку. Розбудова інфраструктури дозволяє на певний час пожвавити ділову активність, але поряд із цим короткострокові ефекти доповнюються сильними тривалими ефектами збільшення продуктивності та інтенсивності автосполучення. Суттєві ефекти будуть більше відчутними через 5–10 років», — розповів керівник Центру макроекономічного моделювання KSE Юрій Шоломицький.

Довгострокові ефекти матимуть важливу роль у зростанні ВВП. Так, збільшення публічного капіталу, поява нових приватних інвестицій завдяки капітальному ремонту та побудові нових доріг, а також зростання продуктивності, як у ключових галузях, так і на рівні національної економіки, сприяють розширенню ефектів видатків на дороги.

«Інвестиції у  «Велике будівництво» у 2020 році були виправданими — зокрема і з огляду на економічний спад, який був спричинений COVID-19. По-перше, Велике будівництво дало позитивний ефект для економіки, про що йдеться в нашому дослідженні. По-друге, ця програма була найкращою з усіх альтернатив використання бюджетних коштів із погляду загального економічного ефекту.

Звісно, були альтернативи для інвестицій цих коштів постраждалі через COVID працівники та бізнеси потребували підтримки. Коментувати доцільність таких прямих витрат це політична площина. Але суто економічний ефект таких заходів був би значно гірший за ефект від Великого будівництва.

Інші галузі економіки теж могли б виграти від додаткових державних інвестицій, перш за все, галузь охорони здоров’я. На жаль, відповідальні за це особи не продемонстрували готовність до імплементації таких масштабних проєктів у стислі терміни», заявила керівниця KSE Institute Наталія Шаповал.

Обсяг дорожніх робіт у 2020 році став рекордним із початку набуття незалежності: оновлено понад 4000 км доріг, з них понад 3500 км доріг отримали оновлення верхніх шарів та влаштування нової основи дорожнього покриття, або її посилення.

За даними опитувань Укравтодору у 2020 році основні компанії, задіяні в розвитку дорожньої інфраструктури, очікували майже двократне збільшення потреби в працівниках, з приблизно 13 тис. до 21 тис. осіб. Фактичні дані свідчать про додаткові 30–50 тис. працівників.

Безпосередньо поєднаними з будівництвом галузями є видобувна та окремі види переробної галузей (виробництво бітуму, асфальту, кар’єрної продукції), транспорт, що створюють більшу кількість робочих місць.

Ознайомитися з дослідження можна за посиланням