fbpx

Russian Oil Tracker від KSE Institute: Попри санкції, експорт російської нафти та нафтопродуктів морем зростає

10 Липня 2023

У квітні 2023 року експорт нафти та нафтопродуктів з Росії перевищив показники до початку повномасштабного вторгнення в Україну, стверджується в новому аналітичному звіті Russian Oil Tracker від експертів KSE Institute. Через зміну основних напрямків експорту, Індія та Туреччина стали найбільшими імпортерами російської нафти та нафтопродуктів. Знижки на російські енергоносії підтримують високий попит, а слабке дотримання санкцій впливають на доходи Кремля. 

Попри всі санкції, навіть через 13 місяців після початку повномасштабного вторгнення в Україну, експорт російської сирої нафти у квітні 2023 року перевищив довоєнні показники. Після введення цінової стелі на експорт нафти з російських портів у грудні 2022 року, експорт далекосхідних і арктичних сортів російської нафти продовжував здійснюватися за цінами вище $60 за барель, що вказує на неефективність запровадженої політики обмеження стелі цін (прайс кеп) на російську нафту і необхідність її термінового удосконалення.

Крім того, Кремль активно прибігає до використання так званого “тіньового флоту”. Експерти KSE Institute оцінюють російський тіньовий флот у квітні 2023 року в 143 танкери. 105 з них були побудовані більш як 15 років тому. Використання РФ тіньового флоту для експорту нафти та нафтопродуктів становить значні екологічні ризики для країн Європейського Союзу. Зокрема танкери віком старше 15 років ходять без страховки P&I через Данські протоки. Ці судна та перевізники не мають необхідних коштів для покриття можливих витрат з ліквідації можливих наслідків витоку нафти біля берегової лінії країн ЄС.

Попри всі намагання наростити “тіньовий флот”, Кремль й надалі залежить від західних морських послуг. Так, близько половини сирої нафти та двох третин російських нафтопродуктів відвантажувалися танкерами зі страхуванням P&I Club. Зокрема, 62% експорту сирої нафти з чорноморських портів відвантажувалося танкерами зі страхуванням P&I Club.

Після введення ембарго ЄС та G7 на російську нафту Індія стала найбільшим покупцем російської сирої нафти, що транспортується морським шляхом. Так, імпорт російської сировини в Індію зріс із менш ніж 0,1 млн барелів до початку повномасштабного вторгнення до понад 2,0 млн барелів на день у березні-квітні 2023 року. Крім того, Туреччина стала провідним імпортером російських нафтопродуктів після ембарго ЄС, запровадженого у лютому 2023 року. 

За оцінками KSE Institute, за нинішніх умов доходи Кремля від експорту нафти скоротяться до $132 млрд та $105 млрд у 2023 і 2024 роках відповідно. Подальше зниження цінової стелі на російську нафту до $50 за барель призведе до зниження річної виручки Кремля до $104 млрд і $51 млрд у 2023-24 роках відповідно. У разі, слабкого дотримання чинного режиму санкцій, доходи РФ від експорту нафти та нафтопродуктів протягом наступних двох років можуть досягти цілком прийнятних для агресора $164 млрд та $169 млрд.

Зважаючи на вказані фактори, Україна та її союзники мають працювати над встановленням нових граничних цін на російську нафту та нафтопродукти, а також оцінити перспективи сектору експорту російської нафти. Ситуація вимагає комплексної переоцінки політики та розширення міжнародного співробітництва для розв’язання проблем, пов’язаних з експортом Москвою енергоносіїв.

Повний текст дослідження Russian Oil Tracker від експертів KSE Institute можна знайти за посиланням