fbpx

Russian Oil Tracker – Лютий 2025: Санкції проти тіньового флоту розширюються, але Росія їх обходить, що вимагає посилення моніторингу з боку країн коаліції

11 Березня 2025

У січні 2025 року доходи Росії від експорту нафти зросли на $1,0 млрд до $15,8 млрд через вищі ціни на нафту та нафтопродукти, згідно з Russian Oil Tracker за лютий від KSE Institute. Попередні дані за 2024 рік показують, що загальні доходи зросли на $4,0 млрд у річному вимірі, сягнувши $189,1 млрд. Незважаючи на посилення санкцій США, Росія й надалі значною мірою покладається на тіньовий флот, залучаючи як санкціоновані, так і нові судна для підтримки експорту нафти.

Російський експорт нафти морем зріс на 4,3% у січні. Поставки сирої нафти збільшились на 3,4%, а експорт нафтопродуктів – на 5,5%. Лише 14% сирої нафти та 54% нафтопродуктів транспортувалися танкерами із страхуванням IG P&I. Рівень страхового покриття зріс до 27% для експорту з портів Чорного моря, залишився на рівні 23% для поставок із Балтійського моря, тоді як весь експорт сирої нафти з тихоокеанських і арктичних портів повністю залежав від тіньового флоту.

Більшість перевезень російської нафти здійснюється тіньовим флотом. У січні з російських портів вийшли 192 тіньових танкерів, завантажених нафтою та нафтопродуктами, причому два з них були залучені до перекачування нафти з судна на судно (STS). Примітно, що 94% цих суден понад 15 років. Обсяги експорту залишаються високими, а зростаюча залежність від застарілих суден посилює екологічні ризики. Незадовільний технічний стан суден збільшує ймовірність розливу нафти, що створює загрозу для морських екосистем і прибережних держав.

У січні тіньовий флот забезпечив 86% експорту російської сирої нафти морем. Три компанії з ОАЕ контролювали 19% перевезень, серед яких лідерами стали Stream Ship Management Fzco та Avebury Shipmanagement Llc-Fz. П’ять китайських компаній із топ-10 перевізників забезпечили 10% загального експорту. Водночас 37% поставок російських нафтопродуктів здійснювалося тіньовим флотом, причому турецькі компанії відповідали за 13% цих перевезень.

Росія продовжує використовувати зручні прапори, щоб обходити санкції, приховувати власників суден і підтримувати експорт нафти. Панама, Барбадос і Сьєрра-Леоне залишаються основними прапорами, під якими тіньовий флот транспортує російську нафту. У січні частка танкерів під прапором Панами знизилася на 31% до 33%. Водночас Росія почала залучати незареєстровані судна для експорту нафти.

Станом на 24 лютого 2025 року США, Велика Британія та ЄС запровадили санкції проти 311 танкерів за порушення обмежень на транспортування російської нафти. Незважаючи на це, 63 із цих суден продовжують перевезення. З 159 танкерів, які США внесли до санкційного списку 10 січня за транспортування російської нафти у 2024 році, 31 судно завантажило нафту після запровадження обмежень, а частина з них встигла її розвантажити. Водночас із 10 січня до перевезень російської нафти долучилися 29 нових танкерів, що не були задіяні у 2024 році.

Китай продовжує сприяти торгівлі російською нафтою, незважаючи на санкції. Shandong Port Group отримала нафту в порту Яньтай із танкерів, на які поширюються санкції США. Ці судна, завантажені в порту Сахалін-I після введення обмежень, здійснили STS-трансфер, після чого судно DABAN доправило вантаж до Яньтая, оминаючи встановлену заборону.

Індія, Китай і Туреччина залишаються ключовими покупцями російської нафти. У січні Індія скоротила імпорт сирої нафти з Росії на 10% до 1,406 тис. барелів на добу. Попри це, вона залишилась найбільшим імпортером, забезпечивши 44% загального обсягу імпорту російської сирої нафти морем. Водночас Туреччина лідирує в закупівлі нафтопродуктів, імпортуючи 552 тис. барелів на добу.

Після запровадження санкцій США 10 січня дисконт до Brent на нафту Urals FOB Приморськ і Новоросійськ розширився до $15 за барель до кінця січня. Водночас знижка на  ESPO FOB Kozmino до Dubai M1 зросла на $6,0 за барель – до $8,6 за барель, а до кінця січня склала $15 за барель.

За оцінками KSE Institute, доходи Росії від продажу нафти за поточних обмежень цін на нафту та санкційному статусі-кво, сягнуть $149 млрд в 2025 році та $131 млрд у 2026 році. Однак слабке дотримання санкцій може призвести до збільшення доходів до $170 млрд та $163 млрд у 2025 і 2026 роках відповідно.