- Kyiv School of Economics
- About the School
- News
- Russian Oil Tracker – листопад 2025: Після ударів українських дронів експорт нафти з Туапсе впав утричі
Russian Oil Tracker – листопад 2025: Після ударів українських дронів експорт нафти з Туапсе впав утричі
17 Грудня 2025

У жовтні 2025 року доходи Росії від експорту нафти скоротилися приблизно на $0,4 млрд — до $13,1 млрд порівняно з вереснем. Про це йдеться в новому випуску Russian Oil Tracker від KSE Institute за листопад. Доходи від експорту сирої нафти зменшилися на $420 млн — до $8,8 млрд, тоді як доходи від нафтопродуктів практично не змінилися й становили близько $4,3 млрд.
Після ударів українських дронів по порту Туапсе в Чорному морі експорт нафти з нього впав утричі — до 50 тис. барелів на добу в листопаді. У січні-жовтні 2025 року на цей порт припадало близько 4% російського морського експорту нафти. Водночас відвантаження з іншого чорноморського порту — Новоросійська — зросли на 13% у річному вимірі, до 835 тис. барелів на добу.
Загалом обсяги російського морського експорту нафти зменшилися на 2,4% порівняно з попереднім місяцем і на 1,4% у річному вимірі. Танкери зі страхуванням Міжнародної групи клубів взаємного страхування (IG P&I) перевозили 26% сирої нафти та 80% нафтопродуктів.
Тіньовий флот і далі відіграє ключову роль у транспортуванні російської нафти. За оцінками KSE Institute, у жовтні 161 танкер із сирою нафтою та нафтопродуктами вийшов із російських портів і брав участь у перевалках із судна на судно (STS). 83% цих суден були старшими за 15 років.
ЄС, США, Велика Британія, Канада, Австралія та Нова Зеландія загалом внесли до санкційних списків 610 танкерів, залучених до перевезення російської нафти. Водночас кількість санкційних суден, які продовжують завантажуватися в російських портах, щомісяця зростає, що вказує на слабке виконання чинних обмежень.
Для перевезення нафти Росія активно використовує судна з невідомими або фальшивими прапорами. У жовтні 2025 року 15% експорту нафти було здійснено танкерами під прапорами Коморських островів, Малаві, Беніну, Гамбії, Гвінеї, Східного Тимору та інших юрисдикцій.
Індія залишилася найбільшим імпортером російської сирої нафти, збільшивши морські закупівлі на 7,5% — до 1 829 тис. барелів на добу (49% експорту). Китай, другий за обсягами покупець, скоротив імпорт на 28,1% — до 1 045 тис. барелів на добу. Туреччина зберегла лідерство в імпорті нафтопродуктів із показником 461 тис. барелів на добу.
Після того як 22 листопада набули чинності санкції США проти «Роснєфті» та «Лукойлу», обсяги вивантаження російської нафти наприкінці листопада суттєво не змінилися. Водночас обсяги вивантаження російської сирої нафти в Китаї скоротилися на 12% у помісячному та на 9% у річному вимірі.
У жовтні всі сорти російської сирої нафти торгувалися значно вище оновленої цінової стелі ЄС, тоді як ціни на нафтопродукти залишалися нижче або близькими до рівня цінових обмежень. Знижки на Urals FOB Primorsk, Urals FOB Novorossiysk та ESPO FOB Kozmino до ICE Brent майже не змінилися порівняно з вереснем, тоді як знижка на Urals DAP WCI до Dubai M1 зменшилася на $1,9 за барель.
За оцінками KSE Institute, за чинних цінових обмежень і статус-кво санкцій доходи Росії від нафти сягнуть $158 млрд у 2025 році та $129 млрд у 2026 році. У 2027 році вони не відновляться через ослаблення світових ринків нафти. Якщо знижки на Urals і ESPO розширяться до $30 і $20 за барель відповідно, доходи можуть впасти до $73 млрд у 2026 році та $77 млрд у 2027 році. За слабкого виконання санкцій вони можуть сягнути близько $156 млрд у 2026-2027 роках.
