Дослідження: Повоєнне відновлення України. Нові ринки та цифрові рішення

22 вересня 2022

Автори: Наталія Шаповал, керівниця KSE Institute, віцепрезидентка з політичних досліджень, Максим Федосеєнко, керівник стратегічних проектів KSE Institute, Олексій Грибановський, старший дата-аналітик KSE Institute, Ольга Терещенко, керівниця Центру вдосконалення закупівель KSE Institute.

Дослідження підготовлене за сприяння проєкту “Ефективне управління державними фінансами в Україні ІІІ”, що реалізується Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH за фінансування Уряду Німеччини

КЛЮЧОВІ ВИСНОВКИ

Не спровокована військова агресія росії проти України зруйнувала та продовжує руйнувати українську економіку, соціальну, транспортну та енергетичну інфраструктуру та життя людей, руйнує цілі міста, села, знищуючи український народ та цілі екосистеми України. Масштаб руйнування активів вже оцінюється у $108.3 млрд (за оцінками проєкту damaged.in.ua), а обсяг непрямих втрат економіки за різними оцінками складає $750 млрд, що є безпрецедентною сумою руйнувань та втрат за часів Другої світової війни.

З метою повоєнного відновлення країни, інтеграції економіки у європейський простір та глобальні ланцюги створення вартості, Україні необхідно реалізувати масштабну програму відновлення.

За сучасним розвитком інформаційних технологій (великі дані, хмарні технології, велике покриття швидкісного інтернету, сучасні супутникові системи тощо) світ не бачив проєктів відновлення, схожих за масштабом із майбутнім відновлення України. Тому Україна має створити власну модель відновлення з використання кращих принципів відновлення країн після стихійних лих та військових конфліктів та з використанням сучасних цифрових інструментів. 

Для успішного відновлення мають бути використані наступні принципи:

1. Відновленням повинні керувати органи країни, яка потребує відновлення. Ні міжнародні організації, ні громадські не повинні замінювати функції державних інституцій;

2. Відновлення країни повинно базуватися на економічному відновленні країни. Фінансова допомога має сприяти економічному зростанню, а не заміщувати його;

3. Відновлення повинно відбуватися швидко та починатися якомога швидше;

4. Використання цифрових інструментів та відповідної інфраструктури дозволяє боротися з корупцією та підвищувати ефективність використання ресурсів;

5. Залучення місцевої влади та громадянського суспільства мають велике значення задля успішного відновлення.

Для боротьби з основними викликами відновлення, цифрові рішення мають бути спрямовані  на:

1. Побудову інтегрованої цифрової платформа державного масштабу, яка дозволить відслідковувати грошові потоки «від донору до будівництва», від державного до місцевого бюджету, у будь якому розрізі та за будь якими проєктами. За принципом «всі бачать все»;

2. Поєднання на платформі інформації з різних цифрових реєстрів та платформ – наявних (наприклад, РПЗМ, Prozorro, Prozorro.Sale, ЄДЕССМ, ДІЯ, spending.gov.ua тощо) та новостворених. Має бути взаємозвʼязок цільових програм відновлення та коштів за ними між бюджетами усіх рівнів – від державного до місцевих (наприклад, маркування унікальним ідентифікаційним кодом проєктів);

3. Впровадження модульного принципу розгортання цифрових систем, який дозволятиме інтегрувати різні ініціативи з відновлення та прозорого державного управління на єдиній цифровій платформі. Наприклад, модулі пріоритезації заявок на відновлення бізнесу або об’єктів соціальної інфраструктури громад, нефінансової допомоги, гуманітарної допомоги тощо.

Побудова відкритої та прозорої цифрової платформи відображення потоків та процесів відновлення дозволить:

1. Збільшити ефективність використання коштів за рахунок покращення відкритого процесу розподілу наявних ресурсів та забезпечення цільового фінансування проєктів відновлення;

2. Збільшити довіру світової спільноти до внутрішніх українських процесів з відновлення та забезпечити передумови для надходження достатнього рівня фінансування програми відновлення від Західних партнерів України;

3. Якісно поліпшити відновлення за рахунок збільшення довіри всіх рівнів суспільства України та зокрема територіальних громад, та їх залучення у процес відновлення країни. Кожен бажаючий буде мати можливість покращити відбудову країни та зможе відчути позитивний вплив від своєю участі.