Нові санкції проти Росії: аналіз KSE Institute з 26 вересня по 3 листопада

7 Листопада 2022

Починаючи з 26 вересня, союзниками України було запроваджено широкий спектр санкцій та обмежувальних заходів проти російської федерації, що охопили практично всі аспекти та сфери, зазначені в Плані дій Міжнародної санкційної групи Єрмака-Макфола.

У сфері енергетики Європейський Союз та Норвегія заклали правові основи для впровадження обмеження цін на нафту. Однак, навколо рівня обмеження ціни досі точиться активна дискусія серед країн G7. За повідомленням Reuters, зараз обговорюється встановлення цінової стелі на рівні 64-66 долари, що є історичним середнім значенням ціни на російську нафту  Однак, такий рівень є доволі високим, а отже, буде мати менший ефект на обмеження доходів агресора. Зі свого боку, окремі країни також ввели додаткові обмеження, зокрема: Естонія (ввела в дію заборону на транспортування, імпорт та купівля природного газу й нафти з Росії до вступу в силу загальноєвропейського ембарго), Сполучене Королівство (заборона імпорту скрапленого газу з 1 січня 2023 року) та Нова Зеландія (заборона ввезення енергопродуктів з РФ).

У фінансовому секторі США заборонили обмін спеціальних прав запозичення Росії та Білорусі й санкціонували 2 виробників товарів подвійного призначення. ЄС, Велика Британія та Швейцарія санкціонували  іранського виробника дронів Shahed Aviation Industries. В рамках 8-го пакету ЄС ввів повну заборону на надання росіянам послуг гаманців, рахунків та зберігання криптоактивів. До цієї заборони приєдналась і Норвегія. Також були введені фінансові санкції з боку Австралії та Нової Зеландії. 

Надзвичайно продуктивним останній місяць був у сфері запровадження персональних санкцій. США (+303), ЄС (+30), Великобританія (+8, зокрема голова Центробанку РФ Ельвіра Набіуліна), Нова Зеландія (+74), Австралія (+28), Швейцарія (+30), Японія (+58) та Канада (+78) відповіли на незаконні референдуми новим пакетом санкцій проти посадовців Держдуми РФ, російського ЦВК, іранських військових та осіб, безпосередньо причетних до незаконної анексії українських територій. Окрім того, Верховний суд США відмовив мільярдеру Дерипасці у знятті санкцій, накладених на нього у 2018 році.

У сфері вторинних санкцій також відбулися зрушення. ЄС розширив критерії для накладення додаткових санкцій: відтепер вони можуть застосовуватись до фізичних чи юридичних осіб, які сприяють обходу санкцій ЄС (тобто заклав підґрунтя для застосування вторинних санкцій). Також у результаті вересневих попереджень з боку США зона покриття платіжної системи «Мир» у «дружніх» для РФ країнах скоротилася на 90% (за повідомленнями російських медіа). 

Значних обмежень зазнав сектор торгівлі зокрема з ухваленням восьмого пакета санкцій з боку ЄС (було розширено заборону на імпорт товарів у сфері металургії, перелік заборонених товарів для імпорту (вугілля, лігніт, торф та кокс), товарів військового та подвійного призначення, а також експорту технологій). Суттєві санкції запровадили також США, Канада, Нова Зеландія, Велика Британія  та Японія.

Транспортні санкції проти агресора були розширені 8-м пакетом ЄС в ключі обмежень на супутні послуги при транспортуванні при введенні обмеження ціни на нафту.  Також нові обмеження у сфері рибальства запровадила Норвегія. Нетиповою новиною стала звістка про додаткові перевірки російських автівок з боку казахської влади.

Посилюється тиск на російські державні підприємства та бізнеси, підконтрольні російському уряду. США, ЄС, Нова Зеландія, Канада, Швейцарія, Японія та Польща запровадили санкції проти російських ДП (Госзнак, Звезда Ростех, Концерна Калашніков). Зі свого боку, Польща наклала санкції на компанію «Газпром Экспорт». ЄС та Норвегія запровадили заборону для громадян ЄС займати будь-які посади в керівних органах російських компаній. 

Позитивні зрушення відбулися і в напрямку визнання Російської Федерації державою спонсором тероризму. Відповідні рішення були ухвалені з боку парламентів Естонії, Польщі, а також Парламентської асамблеї Ради Європи. Також Росії було заборонено брати участь у поточних і майбутніх проектах FATF та засіданнях регіональних органів FATF. Також Росії було заборонено брати участь у поточних і майбутніх проектах FATF та засіданнях регіональних органів FATF.