- Kyiv School of Economics
- About the School
- News
- Надання Державному агентству автомобільних доріг України державних гарантій
Одним із пріоритетів діяльності Уряду є активний розвиток інфраструктури, зокрема покращення стану автомобільних доріг.
У січні 2020р. за пропозицією групи народних депутатів від фракції «Слуга народу» Верховна Рада внесла зміни до Закону України «Про державний бюджет на 2020 рік», якими дозволила надавати державні гарантії під позики Державного агентства автомобільних доріг. За словами Прем’єр-міністра, Агентство отримає 19,3 млрд грн кредитних гарантій у поточному році. Мета позик – фінансування розвитку мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення. З урахуванням фінансування, закладеного у держбюджеті для Агентства (67,5 млрд грн), обсяг ресурсів, який матиме у своєму розпорядженні Агентство може складати 86,8 млрд грн.
Самі собою такі зміни не є чимось новим. Суть державних гарантій – пообіцяти кредиторам, що у разі несплати боргу самим позичальником (у даному випадку – Укравтодором), держава в особі Міністерства фінансів сплатить за його боргами. Це не лише підвищує шанси окремих підприємств отримати позику, але й значно зменшує її вартість – до рівнів близьких до вартості суверенних боргів.
Але вкрай важливим є те, що одночасно Верховна Рада звільнила Укравтодор від зобов’язань надавати забезпечення для виконання зобов’язань за державними гарантіями та вносити за них плату. Тобто фактично звільнила Укравтодор від необхідності доводити свою спроможність обслуговувати ці борги. Відповідні зміни було внесено до Закону про держбюджет та до Бюджетного кодексу України(згідно з даними змінами, у якості винятку центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства надається право здійснювати запозичення під державні гарантії навіть якщо передбачається, що повернення позики буде здійснюватись за рахунок коштів державного або місцевого бюджету).
Це дозволяє Урядові повернутись до згубної практики, яка свого часу призвела до необхідності реструктуризації зовнішніх боргів України. Адже Укравтодор фактично звільняється від відповідальності за сплату своїх боргів.
Саме це призвело до хронічного невиконання низкою розпорядників коштів своїх зобов’язань за гарантованим державою боргам – та як наслідок необхідності Мінфіну платити за них. Зокрема, лише в лютому 2016 р. Міністерство фінансів провело реструктуризацію гарантованих державою кредитів, наданих Державному агентству автомобільних доріг України, що було змушене зробити через невиконання Агентством своїх зобов’язань .
За повідомленням міністерства, ці кредити припинилися в обмін на надання ПАТ “Сбербанк Росії” (і) ОЗДП на сукупну основну суму 284, 1 млн дол. США, з дохідністю 7,75% з погашенням у 2019 році, що відповідають 75% заборгованості за основною сумою кредитів (плюс нараховані проценти), та (іі) державних деривативів на сукупну умовну суму 91 млн дол. США, що відповідають решті 25% заборгованості за основною сумою кредитів».