fbpx

KSE Institute закликає до суворого дотримання цінових обмежень на нафту, щоб позбавити Росію грошей на ведення війни

14 грудня 2023

7 грудня 2023 року відбулася публічна лекція KSE Institute “Вивести з тіні: Динаміка експорту російської нафти” за участі експертів Наталії Шаповал, Бориса Додонова та Анатолія Кравцева. Експерти KSE Institute представили останні дані дослідження щодо експорту та доходів Росії, звертаючи особливу увагу на порушення цінових обмежень, збільшення обсягів поставок, зменшення залежності Росії від західних послуг та зростання тіньового флоту. Крім того, пріоритетну увагу було приділено способам, якими Росія обходить існуючі обмеження, а також необхідним крокам для посилення санкцій.

Наталя Шаповал, очільниця KSE Institute, звернула увагу на тривожні тенденції, коли в жовтні доходи Росії від експорту нафти досягли 18,3 мільярдів доларів США, зокрема завдяки посиленому використанню тіньового флоту та зменшенню залежності від західних морських послуг. “Значні доходи Росії від продажу нафти підживлюють рекордні військові витрати на наступний рік. Щоб запобігти подальшій ескалації, існує нагальна потреба у посиленні санкцій та встановленні ефективного моніторингу”, – зазначила Наталя.

Для вирішення цих проблемних питань Наталя надала перелік рекомендацій щодо політичних стратегій. Вони включають необхідність впровадження таких заходів, як проведення атестацій, посилення сертифікації, складання списку уповноважених брокерів/трейдерів, введення штрафів за порушення обмежень на ціни та накладання санкцій на суб’єкти з-за кордону, які сприяють порушенням граничних цін. Крім того, важливо ввести обов’язкове страхування для танкерів, що проходять через територіальні води G7/ЄС, та заборонити участь гравців G7/EU у продажу суден або їх фінансуванні. 

Борис Додонов, керівник центру енергетичних і кліматичних досліджень KSE Institute, зазначив, що лише 26% сирої нафти було перевезено танкерами зі страхуванням P&I Club, що суттєво нижче за 32% у вересні. Водночас Росія дедалі активніше використовує тіньовий флот. У жовтні 2023 року з російських портів відправилось 185 танкерів тіньового флоту, 72% з яких понад 15 років, що створює серйозні екологічні ризики для ЄС. До п’ятірки найбільших прапорів суден тіньового флоту Росії входять Панама, Ліберія, Габон, Острови Кука та Маршаллові Острови. Тим часом Індія продовжує залишатися найбільшим імпортером російської сирої нафти, а Туреччина – основним покупцем російських нафтопродуктів.

Тим не менш, Борис вказав на позитивний аспект, зокрема покращення у впровадженні обмеження цін на експорт російської нафти. Перші санкції OFAC проти двох танкерів і двох власників за перевезення російської нафти за цінами, вищими за встановлену стелю цін, але з використанням західних послуг, підвищили витрати на фрахт і розширили знижку Urals FOB Primorsk до Dated Brent приблизно на 3 долари США за барель протягом двох тижнів у жовтні.

Анатолій Кравцев, дослідник KSE Institute, розповів як Росія приховує зв’язки з тіньовим флотом, дроблячи комерційних менеджерів суден і приховуючи їх власників. У жовтні KSE Institute виявив, що компанії Sun Ship Management і Scf Mgmt Fzco, які є лідерами морського експорту нафти тіньового флоту, експлуатують флот танкерів, які мають однакові ознаки, оскільки власник володіє лише одним танкером, але всі ці власники мають однакову адресу реєстрації.

Під час обговорення експерти KSE Institute надали прогнози, за якими доходи Росії від продажу нафти у 2023 році становитимуть $178 млрд, порівняно з оцінкою у $153 млрд у липні. У базовому сценарії з поточними граничними цінами на нафту і статус-кво санкцій, але з більш жорстким їх застосуванням, доходи знизяться до $155 млрд і $152 млрд у 2024 і 2025 роках. У разі запровадження обмеження ціни на рівні дисконту до Brent у розмірі $50 за барель, прибутки впадуть до $77 млрд і $70 млрд у 2024 і 2025 роках. Послаблення санкцій може призвести до збільшення доходів Росії від продажу нафти до $200 млрд і $197 млрд у 2024 і 2025 роках.