- Kyiv School of Economics
- About the School
- News
- Ігор Шумило: “Економічна криза відтермінована, але причини, що її породжують, не подолані. Тому негайно потрібні зміни”.
- Московські домовленності по газу та кредиту у разі їх регулярного виконання поліпшують короткострокову зовнішню ліквідність та полегшують економічну ситуацію. Але, одночасно, будуть тримати украінську владу на гачку все нових і нових російських забаганок.
- Обіцяний Росією викуп українських державних цінних паперів на суму у 15 млрд. дол. США (із них 3 млрд. дол. США найближчим часом) дійсно певною мірою полегшить повернення та обслуговування державних зобовязань в іноземній валюті (зовнішніх та внутрішніх). В 2014 році заплановані виплати в іноземній валюті складають близько 9.5 млрд.дол.США. В 2015-2016 роках необхідно повернути ще 12 млрд.дол.США.
- Однак і зрозуміло, що російські гроші будуть, в першу чергу, йти на безумовну проплату імпортованого із Росії газу. У тому числі, повернення вже існуючого боргу за спожитий у поточному році газ, що оцінюється якраз у ті ж самі 3 млрд.дол. США. При задекларованій ціні у 268.5 дол. США за тисячу кубометрів газу та обсязі імпорту на рівні, наприклад, 30 млрд. кубометрів платежі за газ будуть складати на рік 8 млрд.дол. США. А на два наступні, тобто 2014 та 2015 роки – 16 млрд. дол. США.
- Проголошена знижка ціни на російський газ може полегшити фінансовий стан НАК Нафтогазу та промислових споживачів у разі відповідного зниження тарифів і для них. Але при збереженні існуючих тарифів для теплокомуненерго всерівно залишаєтья значна дира в бюджеті НАК Нафтогазу (близько 1 відсотка ВВП) та значні спокуси для зловживань при наявності суттєвої різниці в тарифах для населення, бюджетних підпрємств, теплокомуненерго та промислових споживачів.
- І саме головне! Згідно московським домовленностям, у Росії залишаються нічим не обмежені можливості на свій розсуд вірішувати, по якій ціні надалі постачати газ (коефіціент вартості російського газу для Украіни буде переглядатися щокварталу і лише від доброї волі російського керівництва залежить, чи буде він виводити на ціну 268.5 дол.США чи залишитьсся на рівні одиниці,тобто поверне до старої системи надвисоких контрактних цін). У украінської влади важелі протидії відсутні. Теж саме стосується і наступних траншів викупу Росією украінських державних цінних паперів.
- Практично відмовившись від співпраці із МВФ та негайного підписання угоди про Асоціацію із ЄС Украіна послабила свої позиції та залишилась наодинці перед загрозою подальшого тиску з боку Росії.
- Публічні неодноразові заяви Прем’єр-міністра п.Азарова про шкідливість для економіки Украіни програм МВФ та загрози, які несе Угода про Асоціацію із ЄС, не кажучи про їх абсолютну безпідставність, одночасно значно ускладнили переговорні процеси із МВФ та ЄС. Унеможливили збереження із їх боку хоча б нейтрального ставлення при публічних оцінках економічної ситуації в Украіні та перспектив розвитку. А тим більше швидко укласти спільно узгоджену програму дій та забезпечити значну фінансову підтримку.
- Росія вже мала багато важелів впливу – через поставки газу, обмеження імпорту з Украіни, значні обсяги кредитів, надані державі та украінським підприємствам з боку банків, що є дочками російських банків. Та застосовує їх без усяких обмежень. За свідченням самих високопосадовців, саме тиск з боку Росії призвів до непідписання Угоди з ЄС. Шантаж, що вдався хоч один раз, є велика спокуса повторювати і повторювати. А партнерів у Украіни завдяки діям влади зараз і немає.
- Урядовий проект бюджету на 2014 рік засвідчує небажання Уряду змінювати економічну політику та у разі його прийняття призведе лише до збільшення дисбалансів та поглиблення проблем, а не до економічного зростання.
- Внесений Урядом до Верховної Ради проект державного бюджету грунтується на нереалістичній та невзаємоузгодженій макроекономічній основі. Завищеними є очікування щодо зростання реального та номінального ВВП (відповідно 3 та майже 15 відсотків). З усього виглядає, що спочатку були заплановані бажані бюджетні видатки та нешокуючий офіційний бюджетний дефіцит. Відповідно, як різниця між ними обраховані бажані доходи. І для підтвердження нереалістичного зростання доходів на 12 відсотків до очікуваних доходів 2013 року підігнані прогнози ВВП.
- Із урахуванням завищенності та, відповідно, недоотримання доходів, не до кінця вирішених проблем дефіциту НАК Нафтогазу та вже традиційного дефіциту Пенсійного фонду загальний дефіцит складе не менше 100 млрд.грн. Якщо ж додати ще й заплановані на 2014 рік державні гарантії, то дефіцит складе не менш ніж 150 млрд.грн, або близько 10 відсотків від реалістично очікуваного ВВП. Як результат – продовження суттєвого зрозтання державного боргу та збільшення вартості його обслуговування, великий дефіцит торгівельного балансу.
- Всі у світі та в Україні бачать і говорять, що наявна політика Уряду веде економіку краіни до краху. Не бачить цього тільки Уряд та його проплачені “експерти”.
- Практично одностайною є наступна позиція міжнародних та украінських експертів – досягнуті московські домовленості у разі їх послідовної реалізації “суттєво знижують ризик суверенної кризи ліквідності в Украіні в 2014році (із заяви рейтингово агенства Fitch). Однак, довгострокові політичні та економічні ризики украінського суверенного кредитного профілю неврегульовані”.
- Економічні ризики, накопичені значні зовнішні та внутрішні дисбаланси, інституційні та структурні слабкості украінської економіки,є результатом політики Уряду. Як відзначає Європейська бізнес асоціація “Відсутність чіткої та прогнозованої економічної політики … всеохоплююча корупція, слабкий захист прав властності, обтяжливе оподаткування та бюроккратизм … підірвали довіру бізнесу, призвівши до падіння внутрішніх та зовнішніх інвестицій”. Як результат – суттєва втрата потенціалу економічного зростання в майбутньому.
Висновок: існуючий Уряд повинен негайно бути відправлений у відставку. А новий – сформований із людей, що готові на кардинальну зміну економіної полікики та негайне проведення реформ.