- Kyiv School of Economics
- About the School
- News
- Russian Oil Tracker – Листопад 2024: Високі нафтові доходи Росії та її тактики ухилення від санкцій вимагають посилення моніторингу з боку країн коаліції*
*Цей випуск за листопад тимчасово охоплює лише аналіз сирої нафти
У жовтні 2024 року доходи Росії від експорту нафти зросли на $1,2 млрд до $15,6 млрд через вищі ціни на нафту та стабільні обсяги експорту, згідно з Russian Oil Tracker за листопад від KSE Institute. Для експорту нафти Росія активно залучає танкери, пов’язані з Іраном і Венесуелою, за сприяння менеджерів суден і країн, що здійснюють перевезення під «зручними прапорами». Санкційна коаліція має посилити моніторинг російських тактик обходу санкцій, щоб ефективно протидіяти порушенням.
Російський експорт сирої нафти морем збільшився на 4,0% у жовтні, а залежність від західних морських послуг зросла на 5% до 13%. Танкери із страхуванням IG P&I забезпечили 22% експорту сирої нафти з Чорного моря, 20% – із Балтійського, 2% – з Тихого океану, тоді як з Арктики не було застрахованих перевезень.
Більшість експорту російської нафти продовжує здійснюватися за допомогою тіньового флоту. У жовтні 85% поставок було здійснено тіньовими танкерами. Загалом з російських портів вийшло 111 тіньових танкерів, завантажених сирою нафтою, 84% з яких понад 15 років. Одне судно було задіяне у перекачуванні нафти з судна на судно (STS). Ці неналежно застраховані та застарілі судна становлять значну екологічну загрозу для європейських вод і сприяють ухиленню Росії від цінового обмеження у $60 за барель, що дозволяє їй фінансувати війну проти України.
Ціни на експорт російської нафти зросли в жовтні: сорт Urals FOB Приморськ і Новоросійськ подорожчав на $1,0 та $1,3 за барель до приблизно $63,0 за барель. Знижка до ICE Brent збільшилася до $12,9 та $12,4 за барель, відповідно.
Індія, Китай і Туреччина залишаються ключовими покупцями російської нафти. У жовтні 2024 року Індія імпортувала 1,865 млн барелів на добу, що становить 53% російського експорту нафти морем. Поставки до Туреччини зросли в 2,5 рази до 329 тис. барелів на добу після відновлення роботи нафтопереробного заводу SOCAR STAR. Для транспортування нафти Росія продовжує використовувати «зручні прапори» таких країн, як-от Панама, Барбадос і Габон. Крім того, менеджери суден з ОАЕ та Китаю сприяють перевезенням за цінами, що перевищують ліміт у $60 за барель, допомагаючи уникати санкцій через шахрайство з атестаціями, перевантаження нафти з судна на судно та відключення системи відстеження суден.
Станом на 18 листопада 2024 року США, ЄС та Велика Британія запровадили санкції проти 103 танкерів тіньового флоту, задіяних у транспортуванні російської нафти. У відповідь Росія випробовує ефективність обмежень: 23 підсанкційні танкери повернулися в експлуатацію після тривалого простою, а 9 планують подальші рейси. Тим часом, інші танкери, що потрапили під санкції, залишаються поза комерційним використанням завдяки заходам коаліції¹.
Санкції США, спрямовані проти Ірану та пов’язаних з ним структур, обмежують доступ Росії до тіньових танкерів для транспортування нафти. Ці заходи, запроваджені в рамках програм SDGT (щодо глобальних терористів) та IRAN-EO13846 (санкції США проти Ірану), забороняють 133 танкерам здійснювати легальні операції на міжнародних ринках. Попри ці обмеження, Росії вдалося частково їх обійти: 25 з цих танкерів завантажили та/або транспортували російську нафту з січня 2023 року по серпень 2024 року, використовуючи операції STS (перевантаження з судна на судно).
При цьому, російська нафта транспортується танкерами, які використовуються для перевезення підсанкційної іранської та венесуельської нафти. Китайський менеджер Prominent Shipmanagement Ltd використовував свої танкери Cankiri і Sakarya для перевантаження російської нафти на судно Atila, яке також бере участь у транспортуванні іранської та венесуельської нафти. Atila належить непрозорій компанії Grat Shipping Co Ltd, зареєстрованій на Сейшельських островах.
За оцінками KSE Institute, доходи Росії від продажу нафти за поточних обмежень цін на нафту та санкційному статусі-кво, сягнуть $193 млрд в 2024 році та $137 млрд у 2025 році. Однак слабке дотримання санкцій може призвести до збільшення доходів до $167 млрд та $165 млрд у 2025 і 2026 роках відповідно.
________
¹ – 25 листопада 2024 року уряд Великої Британії оголосив новий пакет санкцій, спрямований проти 30 танкерів і двох страхових компаній (ALFASTRAKHOVANIE та VSK), посиливши тиск на російський тіньовий флот.