- Kyiv School of Economics
- About the School
- News
- Залежність РФ від західного страхування робить її нафтовий експорт вразливим — липневий випуск Russian Oil Tracker від KSE Institute
У червні 2023 року експорт російської нафти скоротився як у місячному, так і в річному еквіваленті попри зростання світового попиту на нафту, йдеться у липневому випуску Russian Oil Tracker від експертів KSE Institute. Через зниження обсягів продажів доходи Кремля від експорту нафти скоротилися на $1,5 млрд у порівнянні з травнем цього року — до $11,8 млрд. Утім, знижки на російську нафту та нафтопродукти відіграли ключову роль у збереженні високого попиту на ці товари.
За перший місяць літа поточного року експорт російської нафти скоротився приблизно на 600 тисяч барелів на добу (порівняно з травнем 2023 року) або 300 тисяч барелів на добу в річному вимірі. У червні загальні доходи Кремля від експорту сировини та продуктів у річному вимірі знизилися на 45%, проте все ще перевищують показники до повномасштабного вторгнення. У місячному вимірі експорт нафти морем знизився на 12,1% та на 1,9% у річному, тоді як експорт нафтопродуктів знизився у порівнянні з травнем на 2,8%, але у річному вимірі зріс на 2,1%. Однак прогнозується, що доходи від експорту російської нафти зростуть на $2 млрд у липні через зростання світових цін на нафту та зменшення дисконту на російський основний експортний сорт Urals по відношенню до Brent.
Попри всі зусилля щодо збільшення свого “тіньового флоту”, РФ досі сильно залежить від західних морських послуг. Страхове покриття P&I Club варіюється в залежності від порту відвантаження: у червні 62% експорту сирої нафти з портів Чорного моря було відправлено танкерами зі страхуванням P&I Club, тоді як лише 12% поставок сирої нафти з портів Тихого океану отримали страхування компаній P&I Club.
KSE Institute оцінює російський «тіньовий флот» у 131 танкер, вік 99 з яких перевищує 15 років. У червні 2023 року на тіньовий флот припадало близько 1,7 млн барелів на добу експорту сирої нафти та 0,8 млн барелів на добу нафтопродуктів. Кораблі становлять суттєву екологічну небезпеку для узбережжя європейських країн, здійснюючи навігацію зокрема у Данських протоках. Оператори цих судів не мають фінансових можливостей для покриття можливих витрат на очищення у разі розливу нафти поблизу узбережжя ЄС.
Протягом червня 2023 року ціни на нафту сортів Urals та Arctic залишалися на рівні $52-53 за барель, що дозволяло відвантажувати їх зі страховкою P&I. У дослідженні наголошується, що ціни на нафту марки ESPO, яка поставляється західними морськими службами, залишаються значно вищими за цінову стелю (price cap). Цей факт вказує на слабке дотримання чинних обмежень. Утім, участь західних компаній у постачанні російської сирої нафти з тихоокеанських портів продовжує знижуватися.
Після початку дії ембарго країн ЄС і G7 на імпорт російської нафти морем, Індія стала найбільшим покупцем російської сирої нафти, зі зростанням імпорту сировини до понад 2,0 млн барелів на добу в березні-квітні 2023 року. Крім того, після впровадження ембарго ЄС на постачання російських нафтопродуктів у лютому 2023 року, Туреччина стала великим імпортером вказаної категорії товарів.
За прогнозами KSE Institute, за чинних обмежень цін на нафту та санкцій, але ретельнішого дотримання санкційного режиму, нафтові доходи РФ скоротяться до $153 млрд і $144 млрд у 2023 та 2024 роках відповідно. Подальше зниження цінової стелі на російську нафту до $50 за барель призведе до зниження річної виручки Кремля до $114 млрд і $64 млрд у 2023-24 роках відповідно. У разі слабкого дотримання чинного режиму санкцій, доходи РФ від експорту нафти та нафтопродуктів протягом наступних двох років можуть досягти $175 млрд та $188 млрд.
Повний текст липневого випуску дослідження Russian Oil Tracker від експертів KSE Institute можна знайти за посиланням