- Kyiv School of Economics
- About the School
- News
- Порівняльний аналіз законодавств ФРН, Нідерландів, Франції та Польщі про ринковий обіг сільгоспземель: досвід для України. ВИСНОВКИ
У європейських країнах, які є членами ЄС (зокрема, ФРН, Нідерланди, Франція, Польща) функціонує ринковий обіг сільськогосподарських земель. Його становлення пов’язане з особливостями розвитку цих держав і нині базується на досить різних правових механізмах. Так, у законодавствах країн із розвинутою ринковою економікою – ФРН, Нідерландів та Франції – реалізовано три можливі правові моделі функціонування ринку сільськогосподарських земель:
- практично вільного ринку земель із майже повною відсутністю втручання держави у його функціонування (Нідерланди);
- із помірним втручанням держави у розвиток ринку сільськогосподарських земель (ФРН);
- сильно регульованого державою ринку сільськогосподарських земель (Франція).
Законодавство Польщі забезпечує набуття і використання сільськогосподарських земель головним чином сімейними фермерськими господарствами. Формування та збільшення їх частки в аграрному виробництві декларує й Україна.
Кожна з цих моделей забезпечується цілісним правовим механізмом, який розвивається відповідно до викликів, однак не змінює і не руйнує саму модель.
Особливостями законодавств цих країн щодо обігу сільгоспземель є:
- У Нідерландах, ФРН, Франції та Польщі законодавство надає право набувати сільськогосподарські землі у власність як фізичним, так і юридичним особам.
- Незалежно від «глибини» регулювання законодавством цих країн відносин ринку сільськогосподарських земель, у кожній із них кількість адміністративних заборон є мінімальною і стосується головним чином лише встановлення мінімального строку оренди (Франція, Нідерланди), заборони на придбання іноземцями деяких видів угідь – виноградників (Франція) та площі сільськогосподарських угідь, які можуть набуватися у приватну власність (Польща, ФРН).
- У жодній із зазначених країн не надається переваг одному з видів права на сільськогосподарські землі – наприклад, праву оренди. Учасники ринку можуть набувати такі землі як у власність, так і в оренду.
- Основним засобом охорони сільськогосподарських земель від переведення їх у несільськогосподарські є затвердження чітких планів розвитку територій із визначенням зон сільськогосподарського та іншого використання.
- Всі інші правові засоби впливу на ринковий обіг сільськогосподарських земель являють собою засоби «м’якого» права, тобто права, яке застосовуються у певній, оптимальній для кожної країни пропорції, та надають учасникам ринку право вибору. До них належать:
- надання переважних прав на придбання сільськогосподарських земель фермерським господарствам та місцевим сільським громадам;
- надання переважних прав орендарям на продовження договорів оренди землі;
- надання переважних прав спеціалізованим державним підприємствам на придбання сільськогосподарських земель, які виставлені приватними особами на продаж, з наступним їх продажем фермерським господарствам;
- надання певній установі – регуляторові ринку сільськогосподарських земель – права звертатися до суду з позовом про приведення зависокої ціни виставленої на продаж земельної ділянки до рівня цін, що склалися на ринку таких земель;
- встановлення пільгового порядку придбання сільськогосподарських земель (розстрочення платежів на тривалі терміни);
- надання податкових пільг при придбанні сільськогосподарських земель фермерськими господарствами.
- Якщо в Україні буде прийнято рішення щодо створення державної юридичної особи з повноваженнями регулятора ринку земель сільськогосподарського призначення, то, по-перше, така юридична особа має бути неприбутковою та, по-друге, отримувати підтримку з державного бюджету для забезпечення своєї повноцінної діяльності.
- Близьким до реалій України є досвід трансформацій законодавства країн колишнього радянського табору: ФРН у частині законодавчого регулювання земельних ринкових трансформацій у Східній Німеччині та Польщі.
Автор: Павло Кулинич
Докладніше: