- Kyiv School of Economics
- Kyiv School of Economics
- Аналіз торгівлі послугами між Україною та ЄС в рамках Поглибленої та всеосяжної зони вільної торгівлі Україна-ЄС
Поглиблена та всеосяжна зона вільної торгівлі Україна-ЄС (ПВЗВТ), що набула чинності 1 січня 2016 року, сприяла поступовому відновленню торгівлі послугами з ЄС після економічної кризи 2014-2015 років. Наразі послуги становлять близько 20% усього українського експорту до ЄС, про що свідчить дослідження Центру аналітики міжнародної торгівлі Trade+ Київської школи економіки, проведеного на замовлення Офісу Віцепрем’єр-міністерки з питань європейської та євроатлантичної інтеграції України та за підтримки Програми USAID «Конкурентоспроможна економіка України» (USAID КЕУ).
Дослідження «Аналіз торгівлі послугами між Україною та ЄС в рамках Поглибленої та всеосяжної зони вільної торгівлі Україна-ЄС» фокусувалося на таких питаннях:
1) результати торгівлі послугами між Україною та ЄС в рамках Угоди про асоціацію та ПВЗВТ протягом 2016-2020 років;
2) аналізі бар’єрів, що стримують український експорт на ринок ЄС для 5 секторів послуг;
3) розробці рекомендацій для усунення цих бар’єрів і поглиблення секторальної інтеграції з ЄС.
Зокрема, дослідження охопило такі сектори:
- Міжнародні автомобільні вантажні перевезення
- Залізничний вантажний транспорт
- Міжнародні морські вантажні перевезення
- Поштові і кур’єрські послуги
- Комп’ютерні послуги
Як і для торгівлі товарами, країни ЄС – основний ринок, куди Україна експортує і звідки імпортує послуги (39% експорту та 51% імпорту у 2020 р). Разом з тим, зростання експорту послуг до ЄС в рамках ПВЗВТ було більш стриманим порівняно з товарами.
Різні сектори послуг демонстрували різну динаміку експорту до ЄС. Лідером зростання стали комп’ютерні послуги, показавши збільшення експорту до ЄС майже у 3 рази протягом 2013-2020 роках. Усього Україна експортувала до ЄС комп’ютерних послуг вартістю близько 1,1 млрд дол. США у 2020 р., при цьому увесь експорт послуг до ЄС становив 4,5 млрд. дол. США. Значно зріс експорт інформаційних послуг та послуг з переробки матеріальних ресурсів, наукових та технічних послуг, послуг з будівництва. Тоді як найбільше скорочення експорту до ЄС продемонстрував сектор транспортних послуг (особливо послуги залізничного та морського транспорту), що пов’язано передусім з втратою Україною частини транзитних вантажопотоків через воєнну агресію та транзитні обмеження РФ.
Важливим компонентом цього дослідження було проведення консультацій та опитування представників бізнесу, профільних бізнес-асоціацій, а також секторальних експертів щодо бар’єрів, з якими вони стикаються при експорті послуг до ЄС, та шляхів зменшення цих бар’єрів у визначених секторах. Зокрема, відбулися консультації з представниками Торгово-промислової палати України, Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України, Американської торговельної палати в Україні, Спілки українських підприємців, Асоціації «IT Ukraine».
Ознайомитись із дослідженням можна за посиланням.