fbpx

Створення Агентства з управління державним боргом України

05.03.2020

За повідомленням Уряду, 12 лютого 2020 р було ухвалено Постанову Кабінету Міністрів, яка забезпечить нормативну рамку для створення Агентства з управління державним боргом. До нього мають перейти всі права та обов’язки Мінфіну у сфері управління державним та гарантованим державою боргом.

50 млн грн на фінансування Агентства було передбачено ще в бюджеті на 2019 рік, але законодавчих підстав для здійснення фінансування не було. Лише в листопаді 2019 року було внесено зміни до статті 15-1 Бюджетного кодексу України, якими передбачалося створення Агенства. Лютнева постанова КМУ (станом на 03.03.2020 р. відповідна постанова ще не оприлюднена на сайті Кабінету Міністрів, а значить – ще не вступила в силу) – наступний крок до створення Агентства. В цілому ж його запуск (реєстрація юридичної особи) заплановано не пізніше 1 вересня 2020 року. До моменту початку роботи агентства повноваження з реалізації боргової політики залишаються за Міністерством фінансів.

За словами Міністра фінансів Оксани Маркарової, сказаними ще у 2018 році, пропозиція зі створення Боргового Агентства в Україні напрацьовувалась разом з експертами Світового Банку. Аналогічні органі функціонують у Німеччині, Франції, Бельгії, Швеції, Португалії та інших країнах.

Мінфін сподівається, що створення Агентства дозволить підвищити ефективність боргової політики держави. Ймовірно, це має відбутись завдяки залученню до роботи в Агентстві фахівців з ринку завдяки підвищенню рівня заробітної плати для них порівняно із зарплатами в міністерстві. 

В бюджеті на 2020 р. на фінансування Агентства закладено 52,8 млн. грн (за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері реалізації політики з питань управління державним боргом» (код програми 3508010), з них видатки на оплату праці – 39801,9 тис.  грн). А відповідно до проекту Постанови «Про утворення Агентства з управління державним боргом України», опублікованого на сайті Кабміну, пропонується, щоб рівень посадових окладів в Агентстві був вдвічі вищий, ніж у державних службовців (для цього пропонується доповнити Постанову Кабміну від 18 січня 2017 р. № 15 щодо питань оплати праці працівників державних органів пунктом, що фінансування Агентства передбачається з коефіцієнтом 2 до посадових окладів, встановлених для державних службовців). Тобто, якщо зараз посадовий оклад (без нарахувань та премій) керівника державного органу становить 29 400 грн., посадовий оклад керівника Боргового агентства становитиме 58 800 грн. 

Зазначимо, що паспорт відповідної бюджетної програми наразі не затверджений, незважаючи на вимоги законодавства. Аналогічна ситуація спостерігалася і у минулому році: в бюджеті були закладені 50 млн грн на функціонування Агентства, проте асигнування за ними не були виділені, а сам паспорт програми так і не затверджений. 

Таким чином, з урахуванням надбавок та премій (традиційного методу підвищення фактичних доходів у держсекторі) це означає можливість підтягнути рівень оплати в Агентстві ближче до ринкового. І, відповідно, залучити до роботи в Агентстві більше фахівців із відповідним досвідом роботи – а відтак, потенційно, підвищити ефективність управління державним боргом. 

Згідно проекту Постанови, оприлюдненого на сайті КМУ, Голова Агентства призначається та звільняється з посади Кабінетом Міністрів України за поданням Комісії з питань вищого корпусу державної служби за результатами проведеного конкурсу. Планується  також, що Голова матиме двох заступників, у т.ч. одного першого. Процедура призначення та звільнення з посади заступників аналогічна описаній вище.