- Kyiv School of Economics
- About the School
- News
- Russian Oil Tracker – Січень 2025: Доходи Росії від нафти та залежність від тіньового флоту залишаються високими, а санкційна коаліція посилює обмеження
У грудні 2024 року доходи Росії від експорту нафти зросли на $0,4 млрд до $15,1 млрд, оскільки збільшення доходів від продажу нафтопродуктів на $0,5 млрд повністю компенсувало зниження надходжень від продажу сирої нафти на $0,1 млрд, згідно з Russian Oil Tracker за січень від KSE Institute. Росія й надалі значною мірою покладається на тіньовий флот, що спонукає санкційну коаліцію до посилення тиску. Водночас Росія продовжує обходити обмеження.
Російський експорт сирої нафти морем скоротився на 2% у грудні 2024 року, сягнувши найнижчого рівня з початку повномасштабного вторгнення. Поставки сирої нафти зменшилися на 9,5% за місяць до дворічного мінімуму, але зростання експорту нафтопродуктів на 9,5%, зумовлене сезонним збільшенням переробки на НПЗ, майже компенсувало цей спад. Лише 11% нафти та 54% нафтопродуктів транспортувалися танкерами із страхуванням IG P&I. Рівень покриття варіювався залежно від порту: 23% поставок сирої нафти з Балтійського моря та 22% з Чорного моря мали належне страхування. Водночас тихоокеанські та арктичні порти повністю покладалися на тіньовий флот у грудні.
Більшість перевезень російської нафти здійснюється тіньовим флотом, що становить загрозу для навколишнього середовища. У грудні з російських портів вийшли 192 тіньових танкерів, завантажених нафтою та нафтопродуктами, 87% з яких понад 15 років. Кількість таких суден залишається стабільно високою, як і частка застарілих танкерів. Це створює постійну загрозу для морських екосистем. Крім того, використання тіньового флоту продовжує сприяти фінансуванню війни.
Для протидії російському тіньовому флоту країни санкційної коаліції посилили обмеження щодо танкерів. Станом на 17 січня уряди США, Великої Британії та ЄС запровадили санкції проти 276 нафтових танкерів за порушення умов транспортування російської нафти. 10 січня Міністерство фінансів США внесло до санкційного списку 187 суден, зокрема 159 танкерів, які перевозили 1,65 млн барелів російської нафти на добу у 2024 році. Ці заходи можуть суттєво порушити ланцюги постачання та транспортування російської нафти, однак їхня ефективність залежатиме від подальшого впровадження санкцій новою адміністрацією США.
Незважаючи на санкції, Росія продовжує обходити обмеження. З 276 підсанкційних танкерів, 53 продовжують транспортувати нафту, завантажену після введення санкцій. Майже 70% цих суден керуються компаніями, які зареєстровані в ОАЕ, на Сейшелах та в Росії. Щоб ускладнити відстеження, Росія змінює ключові відомості про судна – 122 танкери змінили принаймні один параметр, зокрема прапор, назву або менеджера, після того, як потрапили під санкції. Водночас більшість підсанкційних танкерів простоює, здебільшого у російських портах Находка, Мурманськ та в Суецькому каналі.
У грудні 2024 року ціни на нафту Urals FOB Приморськ і Новоросійськ залишалися стабільними, приблизно на $1-2 за барель вище цінового обмеження, з незначною зміною дисконту до ціни Brent. Усі преміальні нафтопродукти торгувалися нижче граничної ціни, тоді як дисконтовані нафтопродукти продовжували реалізовуватися значно вище цінового ліміту.
Менеджери суден з Китаю та ОАЕ продовжують сприяти продажу російської нафти вище цінового обмеження. У грудні китайська Prominent Shipmanagement Ltd випередила Avebury Shipmanagement LLC-FZ з ОАЕ, забезпечивши 5% експорту російської сирої нафти морем. На три китайські та чотири еміратські компанії припало 9% і 16% експорту відповідно. Водночас грецькі компанії лідирують у перевезенні нафтопродуктів, утримуючи п’ять місць у списку десяти найбільших перевізників і забезпечуючи 15% експорту нафтопродуктів морем.
Три найбільші імпортери продовжують підтримувати попит на російську нафту. Індія залишається ключовим покупцем російської сирої нафти, імпортуючи 1,557 тис. барелів на добу, що становить 51% усіх поставок. Китай посідає друге місце з 1,244 тис. барелів на добу. Водночас Туреччина лідирує в закупівлі нафтопродуктів, імпортуючи 545 тис. барелів на добу.
За оцінками KSE Institute, доходи Росії від продажу нафти за поточних обмежень цін на нафту та санкційному статусі-кво, сягнуть $141 млрд в 2025 році та $135 млрд у 2026 році. Однак слабке дотримання санкцій може призвести до збільшення доходів до $166 млрд та $164 млрд у 2025 і 2026 роках відповідно.