fbpx

Новий випуск Russia Chartbook від KSE Institute: “Широко розповсюджені порушення цінових обмежень не залишають місця для помилок – треба покращувати контроль за дотриманням санкцій”

21 Листопада 2023

KSE Institute опублікував випуск дослідження Russia Chartbook “Широко розповсюджені порушення цінових обмежень не залишають місця для помилок – треба покращувати контроль за дотриманням санкцій” за листопад, де зроблено огляд російського енергетичного сектору, зовнішньої торгівлі та бюджетної ситуації. Стверджується, що макроекономічний тиск на РФ послаблюється, а російська економіка оговталася від початкового шоку, спричиненого війною та санкціями. Для збереження тиску на РФ терміново потрібні рішучі дії.

Російський експорт нафти дедалі більше опиняється за межею досяжності G7. У жовтні 2023 року обмеження цін на нафту систематично порушувалося, ймовірно, через так зване “атестаційне шахрайство”, тобто надання фальсифікованої цінової інформації постачальникам послуг з країн G7 / ЄС. 

Крім того, залежність РФ від “тіньового флоту” суден, що не належать та / або не застраховані компаніями з країн G7 / ЄС, зростає, а це означає, що важелі впливу верхнього цінового ліміту швидко вичерпуються. Все це ставить під сумнів ефективність і спроможність енергетичних санкцій. 

Одночасно зі зростанням доходів від експорту нафти та надходжень до бюджету, РФ отримує більше ненафтогазових доходів, що також свідчить про послаблення макроекономічного тиску на РФ. Як наслідок, профіцит поточного рахунку збільшується, а дефіцит бюджету скорочується, що дозволяє Кремлю планувати збільшення військових витрат у 2024 році. Збільшення притоку іноземної валюти, підвищення процентних ставок ЦБ РФ і відновлення контролю за рухом капіталу також допомогли стабілізувати рубль.

Дані за жовтень – 2023 свідчать про те, що проблеми із запровадженням та дотриманням цінових обмежень на нафту є набагато більшими, ніж очікувалося раніше. Ми пропонуємо три конкретні кроки, які можуть швидко та ефективно розв’язати ці проблеми: 

  1. Держави G7 та ЄС повинні забезпечити органи влади достатньою інформацією, щоб визначати, чи дотримуються цінові обмеження;
  2. прибережні держави ЄС повинні використовувати географічні “вузькі місця”, щоб обмежити можливості РФ використовувати “тіньовий флот”;
  3. держави санкційної коаліції мають посилити покарання для суб’єктів, які порушують верхню цінову межу або сприяють таким порушенням.