- Kyiv School of Economics
- About the School
- News
- KSE закликає комітет ВРУ відхилити законопроєкт щодо локалізації у закупівлях
KSE виступає проти прийняття проєкту Закону “Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” (№3739 від 24.06.2020) та закликає Комітет Верховної ради України з питань економічного розвитку відхилити цей законопроєкт.
Зокрема проєкт Закону передбачає заборону закупівлі широкого спектру імпортних товарів машинобудівних галузей в Prozorro за умови відсутності у них локалізації (часткового виробництва) в Україні на рівні 25-40%. За оцінками KSE, таке обмеження імпорту призведе до 0,6 млрд дол США втрат ВВП (в цифрах 2017 року) – близько 0,5% ВВП України.
“Ми закликаємо парламентарів та профільне міністерство розглянути інші механізми надання підтримки вітчизняним виробникам. Поточна ініціатива є незбалансованою та призведе до збитків для економіки у розмірі близько 0,5% від ВВП України. Постраждають публічні замовники, чиї витрати можуть вирости, а швидкість та успішність закупівель знизитись. Також, державний та місцеві бюджети, а також державні компанії, витрачатимуть більше коштів на фінансування цінової преференції “локалізованим” постачальникам. Кінець кінцем, за все це заплатять прості українці-платники податків, які отримають за свої податки менше публічних публічних послуг від держави в освіті, медицині, соціальній підтримці та інших сферах. Виграш же отримають конкретні компанії, на продукцію яких буде поширюватись цінова преференція”, – наголосив керівник з політичних питань Київської школи економіки Павло Кухта.
Попри декларації авторів проєкту закону про те, що дана ініціатива повинна підтримати вітчизняного виробника, як свідчить світова практика, такий метод підтримки не приносить користі не тільки економіці в цілому, а й самим галузям машинобудування, які береться захищати держава. Про це вказується в звіті Організації економічного співробітництва та розвитку “Emerging Policy Issues: localization barriers to trade” (OECD, 2015).
Багато питань викликає сам механізм визначення ступеня локалізації, який потенційно створює широкий простір для корупційних зловживань, а більш адекватного механізму визначення “місцевої складової”, на жаль, немає – всі такі механізми потребують аналізу значного пакету документів про діяльність постачальника такої “локалізованої” продукції.
Вимоги щодо локалізації спотворюють конкуренцію в Prozorro, чим порушують ряд міжнародних угод і знижують конкурентоздатність державних компаній, чиї витрати виростуть, якщо вони купуватимуть більш дорогу “локалізовану” продукцію.
У цілому KSE вітає бажання законотворців і урядовців підтримувати вітчизняного виробника, але обраний нині спосіб, на нашу думку, є невдалим. Є інші методи підтримки, які цілеспрямовано вирішують проблеми національних виробників та посилюють їхню конкурентоздатність на глобальних ринках і всередині країни. Але й в закупівельному законодавстві є вже чинні і прописані механізми, які можуть стати на користь вітчизняному виробнику. Наприклад, “вартість життєвого циклу”, що дозволяє врахувати сильні сторони вітчизняних виробників: власна виробнича і ремонтна бази, сервісний центри, персонал, гарантійне і пост гарантійне обслуговування тощо.
З деталями дослідження KSE щодо економічної оцінки запровадження локалізації можна ознайомитись за посиланням: https://bit.ly/38ZDSPt