- Kyiv School of Economics
- About the School
- News
- KSE Institute презентував аналітичний звіт про стан місцевого самоврядування в Україні
За підтримки Польського банку розвитку Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) експерти KSE Institute підготували та презентували дослідження «Правовий, інституційний та фінансовий ландшафт місцевого самоврядування в Україні». У звіті висвітлено головні виклики та можливості, з якими стикаються громади в умовах війни, а також надано рекомендації для їхнього розвитку.
Основні висновки дослідження:
Місцеве самоврядування в Україні зберігає автономність під час воєнного стану, але адаптується до нових умов. Це проявляється у створенні лише 146 військових адміністрацій у громадах, з яких 49 у Херсонській області, 37 у Запорізькій, та 36 у Донецькій. Водночас значна частина органів місцевого самоврядування зберігає свої функції навіть у складних умовах. Попри виклики, ці органи продовжують забезпечувати надання публічних послуг.
Місцеві бюджети залишаються основним фінансовим інструментом громад, демонструючи стійкість навіть у складних умовах. У структурі доходів місцевих бюджетів 76,4% припадає на податкові надходження, з яких 67% формуються за рахунок ПДФО. Інші важливі джерела доходів включають єдиний податок (13%) та податок на майно (10%). Водночас у прифронтових регіонах фінансова ситуація залишається вразливою через руйнування інфраструктури.
Фінансова автономія громад значно посилилася завдяки реформі децентралізації. Після реформи всі 1 438 активних громад отримали рівні права на прямі міжбюджетні відносини. Їх бюджети отримали 60% ПДФО (тимчасово 64%), що дозволило підвищити фінансову самостійність.
Комунальні підприємства є важливими інструментами для надання послуг, але потребують більшої прозорості та ефективності. В Україні налічується близько 15 000 комунальних підприємств, з яких більшість працює у сферах ЖКГ, транспорту та охорони здоров’я. Більшість цих підприємств фінансуються за рахунок місцевих бюджетів через програми підтримки. Водночас лише 10% підприємств здатні функціонувати на самоокупності.
Середньострокове бюджетне планування впроваджується в громадах, але потребує вдосконалення для забезпечення довгострокової фінансової стабільності. Прогнози місцевих бюджетів охоплюють три роки, але не завжди враховують довгострокові зобов’язання, такі як боргове навантаження. У 2025 році громади сформують бюджети з трирічним прогнозом після призупинення цієї вимоги з початку великої війни. Це сприяє покращенню стабільності та передбачуваності фінансування, але потребує посилення аналітичної підтримки.
Інфраструктурні та соціально-економічні виклики у зонах бойових дій потребують координації з міжнародними партнерами. Значна частина громад мають військові адміністрації через значні руйнування. Платформа DREAM використовується для координації проєктів відновлення в постраждалих регіонах. Це дає змогу краще управляти ресурсами, залученими від міжнародних донорів.
Законодавче регулювання місцевих запозичень та гарантій створює можливості для фінансування масштабних проєктів. У контексті фінансування комунальних підприємств інструментом виступають місцеві гарантії. Станом на грудень 2023 року 31 громада скористалася місцевими гарантіями для залучення фінансування, загальний обсяг гарантованого боргу становить 10,7 млрд грн. Це дозволяє інвестувати у розвиток інфраструктури навіть у кризових умовах. Проте громади повинні посилити аналіз боргових ризиків.
Децентралізація сприяє фінансовій стійкості громад, але потребує додаткових реформ для уникнення регіональної нерівності. У 2023 році бюджети громад зросли на 25,5% порівняно з довоєнним 2021 роком, демонструючи стійкість. Однак зростання було нерівномірним: прифронтові території стикаються з великими втратами населення та ресурсів. Подальша підтримка цих регіонів має стати пріоритетом державної політики.
Дослідження «Правовий, інституційний та фінансовий ландшафт місцевого самоврядування в Україні» було підготовлено командою KSE Institute за підтримки Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) у 2024 році. Думки та висновки, викладені в дослідженні, відображають позицію авторів і не обов’язково збігаються з позицією BGK.
Ознайомитися з повним текстом дослідження можна за посиланням.