- Kyiv School of Economics
- About the School
- News
- Київська школа економіки спільно з Фундацією Олени Зеленської розробили Індекс Майбутнього
За ініціативи Фундації Олени Зеленської, спільно з Київською школою економіки та за підтримки Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні відбулася презентація дослідження “Індекс майбутнього”.
Методологія Індексу дозволяє комплексно оцінити поточну ситуацію із добробутом дітей в Україні. Результати пілотного дослідження будуть спрямовані на подальшу розробку цільових рекомендацій та впровадження заходів, спрямованих на підвищення рівня добробуту українських дітей зараз та в майбутньому.
«Два роки повномасштабного вторгнення, життя з відчуттям постійної небезпеки – це забагато навіть для дорослого. Та для дітей – це величезна частина життя. Половина, третина… І якщо ми, дорослі, кажемо, що війна змінила нас, ламає наші життя, то що вона робить із дитячими життями? Всі ми знаємо основну статистику. Але є й більш «тихі» зміни в становищі дітей. Можливо, не такі помітні на перший погляд. Але дуже важливі. Це зміни в якості їхнього життя. У тому, на що вони мають право і що натомість отримують. Війна відбирає в них можливості та створює додаткові перешкоди на їхньому шляху. Як і що ми, дорослі, можемо зробити з цим? Я й мої колеги з Фундації Олени Зеленської також ставили собі це питання, тож ініціювали дослідження «Індекс майбутнього», щоб оцінити добробут українських дітей. Думаю, не треба пояснювати його назву. Від того, що відбувається з дітьми зараз, залежить, що буде з ними – і з нами! – в майбутньому», – наголошує перша леді України Олена Зеленська.
У межах дослідження було оцінено добробут дітей за 9 напрямами: освіта, здоров’я, безпека, матеріальне забезпечення, ментальне здоров’я, соціальні навички, прояви ризикованої поведінки, стосунки з сім’єю та друзями і система інституційного догляду. В дослідженні використовувалися як статистичні дані, так і опитування дітей, зокрема було опитано понад 1 300 дітей віком від 10 до 17 років по всій Україні (окрім тимчасово окупованих територій). Також проведені інтерв’ю з експертами та випускниками закладів інституційного догляду.
«Індекс, над яким працювала Фундація з партнерами, дозволить запроваджувати ефективні програми на державному рівні. Вони мають бути спрямовані на розв’язання критичних проблем дітей під час та після війни. Від їхнього добробуту залежатиме майбутнє України», – зазначає директорка Фундації Олени Зеленської Ніна Горбачова.
За результатами дослідження, Індекс майбутнього в Україні наразі становить 0,64 (індекс – це величина із діапазоном значень від 0 до 1, де більше значення вказує на кращу ситуацію). Найгірша ситуація у добробуті дітей у сферах здоров’я, освіти та системі інституційного догляду.
«Важливо зазначити, що “Індекс майбутнього” є пілотним проєктом. Повторно проведені дослідження дозволять побачити ситуацію з добробутом дітей у динаміці. Це дасть змогу корегувати запроваджені програми, мати кращі результати та сприяти щасливому майбутньому наших дітей», – зазначив ректор KSE University Тимофій Брік.
Презентація дослідження «Індекс майбутнього» відбулась на полях виставки «Ательє мрій», організованої ЮНІСЕФ.
«Два роки руйнувань та переміщення, насильства, ізоляції, розлуки з членами сім’ї та друзями, втрат серед близьких, освітніх втрат, проблем із доступом до охорони здоров’я та соціальних послуг призводять до кризи для ментального здоров’я та погіршення успішності в навчанні дітей в Україні. ЮНІСЕФ закликає до сталого відновлення України, яке орієнтовано на дітей, і зосереджується на заохоченні дітей і молоді до активної участі в ньому», – наголосив голова Представництва ЮНІСЕФ в Україні Мунір Мамедзаде.
Ключові висновки пілотного дослідження:
Інституційний догляд. В Україні в інституційних закладах перебуває вдвічі більше дітей, ніж в країнах Європейського Союзу (в розрахунку на 100 тис. дітей).
Діти, які виховуються в інституціях, отримують лише формальну опіку. Натомість вони зіштовхуються з формальністю опіки, випадками насильства щодо себе, браком конфіденційності, відсутністю вибору й самостійності тощо. Про це свідчать глибинні інтерв’ю із випускниками інтернатних закладів. Тому після виходу із системи державного догляду діти не мають базових навичок самостійності, не здатні вирішувати проблеми або довіряти, почуваються самотніми.
Освіта. В Україні 24% дітей навчаються винятково онлайн, а це майже 1 млн школярів та школярок. Половина батьків – 55% – оцінюють умови для дистанційного навчання їхніх дітей «дуже добре чи добре». Проте батьки дітей зі сходу країни частіше вказували на погані умови (22%), ніж інших регіонів (14%).
Ще один висновок пілотного дослідження – рівень знання математики є системно нижчим, ніж володіння українською та англійською мовами.
Крім того, ми визначили частку дітей, які відвідують позашкільні гуртки. Це важлива складова освіти, адже дозволяє дитині розвиватися всесторонньо та розвивати таланти. Всього 69% дітей мають хобі, але тільки 40% відвідують позашкільні гуртки.
Здоров’я. За 2 роки повномасштабної війни частка дітей, вакцинованих проти дифтерії, правця та кашлюку, а також поліомієліту зменшилася на 16% і 22% відповідно. На думку експертів, батьки стали менше вакцинувати дітей, адже через стрес та невизначеність їм складніше думати про довгострокові речі, а також втрату рутини та потребу відновлення рутини в місцях, куди діти перемістилися. Частина дітей не змогли вакцинуватися через бойові дії.
Одним із показників для оцінки здоров’я була фізична активність. 75% опитаних дітей займалися фізичними вправами. Проте дівчата рідше вказували, що мали фізичні активності та рідше почувалися сповненими енергією.
Прояви ризикованої поведінки. Половина дітей у віці 14-17 років пробували алкоголь та сигарети – 56% та 53% відповідно. Наркотики пробували 3% опитуваних. Системно, щонайменше один раз на тиждень, курять 16% дітей, а вживають алкоголь – 13%.
Безпека. 60% опитаних дітей в Україні почуваються у безпеці. Найрідше – у 49% випадків – себе почувають у безпеці діти з півдня країни.
40% дітей зіштовхується з булінгом щонайменше раз на місяць. Кожного тижня із цькуванням стикаються 12% дітей.
Ментальне здоров’я. Майже половина дітей в Україні – 44% дітей – мають ознаки потенційного ПТСР (посттравматичного стресового розладу).
Загалом 71% дітей вважають себе щасливими.
Соціальні та емоційні навички. 86% дітей проявляють емпатію: їх хвилюють почуття інших людей. Діти також є добрими, вміють ділитися з іншими й допомагати тим, хто цього потребує. Цей вимір має найвищу оцінку серед усіх.
Стосунки у сім’ї та з друзями. 73% дітей мають гарні стосунки у сім’ї, 80% полюбляють бути вдома з родиною. Водночас діти, які мають вищі ознаки потенційного ПТСР, рідше оцінюють позитивно свої стосунки у сім’ї.
86% дітей мають друзів, але тільки 53% вважають, що друзі зможуть підтримати у складний час.
Загальні висновки: Результати пілотного дослідження свідчать, що найгірша ситуація у добробуті дітей за трьома вимірами: «здоров’я», «освіта» та «система інституційного догляду». Повномасштабна війна, яка триває вже два роки, суттєво погіршила показники добробуту за низкою напрямів.
Деталі пілотного дослідження «Індекс майбутнього» читайте за посиланням.