fbpx

Україна потребує додаткових інвестицій та більшої фінансової підтримки від іноземних партнерів, Ukraine Macroeconomic Handbook від KSE Institute

21 Жовтня 2024

Незважаючи на значне зростання реального ВВП у 2024-2027 роках, передусім після завершення повномасштабної війни, очікується, що Україна відставатиме від курсу інтеграції до ЄС. Причинами цього є недостатній рівень інвестицій, нестабільність зовнішнього фінансування та низькі темпи зростання виробництва. Щоб змінити цю траєкторію і досягти цілей Плану України, необхідно збільшити інвестиції – з прогнозованих $140 млрд у 2025-27 роках до $200 млрд – а також обсяги експорту. Крім того, важливо залучити додаткове зовнішнє фінансування для забезпечення бюджетної стабільності. Цей звіт KSE Institute містить детальний прогноз ключових економічних показників, а також висвітлює можливості та виклики, пов’язані з відновленням економіки України у 2024-2027 роках.

Додаткове зовнішнє фінансування від двосторонніх і багатосторонніх партнерів є необхідним, оскільки дефіцит бюджету України, ймовірно, залишатиметься значним. Видатки на оборону утримуватимуть бюджетний дефіцит на високому рівні, який сягне найвищого показника у 21,1% ВВП у 2025 році. Зі зменшенням інтенсивності війни та поступовим скороченням військових витрат брак гарантованої зовнішньої допомоги стане головним викликом. Україна потребує $90 млрд зовнішньої допомоги у 2025-2027 рр. для фінансування бюджету, але наразі очікується лише $62,5 млрд, і тільки $27 млрд є повністю гарантованими. У 2025 році Україна зіткнеться з дефіцитом бюджетного фінансування у розмірі $25 млрд, а у 2026-27 роках – майже $40 млрд, хоча очікується, що дефіцит бюджету скоротиться до 12% та 10% ВВП відповідно. Нещодавно оголошений пакет макрофінансової допомоги ERA від ЄС на суму €35 млрд може частково вирішити цю проблему, але необхідно залучати додаткові джерела фінансування.

За прогнозами, до 2027 року реальний ВВП України залишатиметься приблизно на 10% нижчим за довоєнний рівень. KSE Institute передбачає зростання на 3,9% та 3,6% у 2024-25 роках, а потім до 5,2% та 6,5% у 2026-27 роках. Важливо зазначити, що ці прогнози базуються на припущенні, що повномасштабна війна завершиться до кінця 2025 року. Приватне та державне споживання стимулюватиме зростання у 2024-2025 роках, тоді як інвестиції, навіть якщо будуть нижчими за необхідний рівень, стануть ключовим фактором післявоєнного відновлення. Очікується, що у 2026 році внесок чистого експорту зміниться з від’ємного на додатний. Водночас державні видатки різко скоротяться через суттєве зменшення видатків на оборону, а роль приватного споживання дещо зменшиться. Прогнозується, що ВВП на душу населення перевищить рівень 2021 року через скорочення чисельності населення.

Прогноз щодо інфляції викликає занепокоєння, оскільки її рівень перевищуватиме цільовий показник Національного банку України до 2027 року. Зростання заробітних плат та висока інфляція цін виробників підвищуватимуть витрати на виробництво, що призведе до зростання споживчих цін у 2024-2025 роках. Ціни на енергоносії залишатимуться високими через значну залежність від імпорту внаслідок руйнування інфраструктури. Очікується, що загальна інфляція перевищить 10% у річному вимірі на початку 2025 року, перш ніж стабілізуватися до кінця року. У 2026-2027 роках прогнозується подальший інфляційний тиск, оскільки післявоєнне відновлення набирає обертів, а зростаючий попит сприятиме підвищенню цін.

Дефіцит поточного рахунку платіжного балансу України зростатиме протягом прогнозованого періоду, сягнувши $20,6 млрд у 2025 році, що зумовлено зменшенням іноземних грантів, оскільки партнери переорієнтують свою допомогу на кредити. Очікується, що експорт товарів зросте на 53% протягом 2023-2027 років, тоді як імпорт збільшиться на 40%. Баланс послуг значно покращиться до 2027 року завдяки скороченню виплат, пов’язаних з подорожами. Зменшення обсягів гарантованої фінансової допомоги створить певні проблеми із зовнішнім фінансуванням, а отже, призведе до втрат резервів. Особливо критичною буде ситуація у 2025 році, коли, за прогнозами KSE Institute, виникне дефіцит фінансування в розмірі $10 млрд. Однак новий пакет підтримки від ЄС у розмірі €35 млрд значною мірою сприятиме вирішенню цих проблем.

Прогнозується, що під час війни гривня знецінюватиметься приблизно на 10% щорічно, після чого очікується стабілізація. Стабільна фінансова підтримка допоможе НБУ утримувати знецінення гривні на помірному рівні. Додаткові €35 млрд від ЄС можуть сприяти подальшому зміцненню національної валюти, залежно від специфіки та термінів надання пакету. Облікова ставка Національного банку України, за прогнозами, поступово знизиться до 11% до 2027 року, оскільки центральний банк навряд чи буде покладатися на підвищення процентних ставок для контролю інфляційного тиску.

Ukraine Macroeconomic Handbook від KSE Institute надає всебічний огляд економічної ситуації в Україні на 2024-2027 роки, пропонуючи детальні прогнози та аналіз шляхів відновлення країни у наступні роки. У звіті також визначаються ключові ризики, одним із яких є дефіцит енергоресурсів, спричинений інфраструктурними атаками Росії на початку 2024 року. Потужності з виробництва електроенергії в Україні фактично скоротилися вдвічі, і ситуація залишатиметься вкрай складною протягом зими 2024-2025 років. Крім того, Україна перетворилася на нетто-імпортера електроенергії, що створює додатковий тиск на зовнішні рахунки країни.