- Kyiv School of Economics
- About the School
- News
- “I Am Ukrainian” – моя суперсила
«I Am Ukrainian» звучить сьогодні як «я – супергерой», тільки з реального життя. Реального життя авторів слогану та засновників бренду Creative Depo, що створює мерч – Юрія Жайворонка і Дениса Левченка. Цього року Creative Depo став переможцем проєкту підтримки малого та середнього бізнесу «РЕ:старт» від KSE GBS та Forum Group.
Про пройдений шлях, переосмислення бізнесу протягом консультацій з експертами KSE GBS та нові горизонти ми спілкувалися з Юрієм Жайворонком. Як воно було – читайте далі.
Релокація, або туди і звідти
У перші дні повномасштабного вторгнення ми виїхали з Києва на захід України, де почали відновлення та перезапуск бізнесу. Повертались до Києва вже травні, коли змогли все знову налагодити вдома. Бо за час перебування на заході України наш бізнес почав злагоджено працювати там, тому щоб повернутися потрібно було все підготувати. Релокація – це декілька днів, що випадають з роботи, а це достатньо критично, коли її обсяги значні.
Тож, зараз ми в Києві та продовжуємо тут працювати.
Як було раніше
Раніше ми працювали виключно у сегменті В2В, і CD (Creative Depo – далі скорочено) був одним із головних проєктів. Серед наших клієнтів були компанії, які купували мерч для своїх співробітників або ж замовляли корпоративні подарунки клієнтам. Замовлення могло бути і 10 одиниць, але, умовно, написати нам та придбати одну футболку з Instagram акаунту ви б не змогли. В2В був наш основний профіль. Тому із початком повномасштабного вторгнення та в перші тижні після релокації ми навіть не думали про роботу – займалися волонтерством, допомагали. А потім, коли почали розуміти, що потрібно чимось займатися далі, стало ясно, що В2В повністю зупинився. Чому так? Бо В2В – це «плюшка», бонус; коли у компанії все добре, вона робить корпоративний мерч та подарунки. В умовах війни корпоративний мерч відходить на максимально непріоритетну позицію в переліку значних витрат компанії, і ми почали міркувати з нуля, чим би ми могли займатися.
У релокацію взяли по валізці особистих речей кожен. Все інше залишилось в Києві, тому що в умовах такої невизначеності ми нічого з собою не забирали, а тільки сіли в автівку та поїхали. Там у нас не було ані контактів, ані обладнання, ані наших товарів, які ми могли б продавати. Ми зрозуміли, що можемо робити все, що завгодно, почати з нуля. Але все одно за весь цей час не змінили бажання займатися одягом, тому вирішили спробувати переформатуватися.
Нові часи вимагають нових рішень
Першим рішенням було створити українську колекцію та продавати її за кордоном. Ми звернулися до українських ілюстраторів, чиї малюнки нам сподобалися і на той час стали вірусними в Instagram, або їх часто репостили та впізнавали. Багато хто пропонував свої дизайни безкоштовно, та ми вирішили йти шляхом роялті за використання авторських малюнків. Часто у дизайнерів просто крали їхні роботи та друкували без дозволу, а вони навіть не знали про це. Такий підхід в бізнесі не екологічний, тому 50% від прибутку ми віддаємо на армію (купуємо щось бригаді, яку знаємо особисто, або донатимо), 10% як роялті віддаємо ілюстраторам, а решту використовуємо для розвитку бізнесу.
Так ми почали створювати нашу першу українську колекцію. Але в процесі зрозуміли, що налагодження бізнесу на Європу – це абсолютно новий для нас досвід, і для того, щоб його гідно запустити, потрібно було дуже і дуже багато що зробити. Тож ми вирішили спочатку запуститися в Україні. Ми мали контент, сторінку в Instagram із максимум 150 підписників, половина з яких наші друзі, а друга половина рекламні агентства, з якими ми співпрацювали. І по факту, цим ми повністю вийшли з формату В2В та перейшли у В2С формат, де продавали клієнтам напряму. Ми настільки розкрутилися і неочікувано багато почали продавати на українському ринку, що на Європу зараз вже не вистачає ні сил, ні часу – головне, дати б раду всім тим замовленням, що маємо тут і зараз. Європа зачекає.
Виклики, Враження, Відкриття
Насправді, ми займаємося різними напрямками бізнесу ще з універу, тому протягом проєкту викликів як таких для нас не було. Було корисно та дуже важливо дізнатись думку інших людей, які добре знають бізнесову теорію та бачили багато різних бізнесів, допомагали їм зростати. Ми йшли з запитом на розвиток – щоб нам допомогли з цим і разом зробили певну пріоритезацію. По-перше, прописати, як нам розвиватись; по-друге, показати наявні пробіли, і третє – зробити структуру в розумінні, чим потрібно займатися зараз, а що менш важливе.
Завжди круто спілкуватися з людьми з таким досвідом – у них широкий погляд, вони знають багато різних бізнесових ніш та сфер. Ми тегали для себе ідеї в різних напрямах. Наприклад, хтось із експертів KSE GBS радив вже подумати про юридичний захист бренду. Бо коли бренд активно розвивається, важливо вміти себе захистити. Дехто давав поради з внутрішніх бізнес-процесів компанії або з піару та маркетингу – як нас сприймають клієнти. Ми думаємо, що відомі під брендом Creative Depo, але більшість знає нас по напису I Am Ukrainian на футболці й асоціює з цією назвою. Чи питання виходу в офлайн та створення мережі, де люди могли вживу придбати наші товари, чи фокусування на В2В або продовження В2С сегменту. Кожен із них говорить із власної позиції ті речі, які я можу не помічати, бо знаходжуся всередині свого бізнесу, а їм це одразу кидається в очі, і важливо, щоб це говорили. Я ставив ці питання і ми разом брейнштормили можливі варіанти, з яких я вже міг обрати та прийняти рішення для подальшого розвитку.
Горизонти майбутнього
Плануємо розвиватися як український бренд та достатньо вкоренитися в Україні, щоб нас знали. Нещодавно ми пройшли межу в 10 тис підписників в Instagram, наразі плануємо стати партнерами з багатьма торгівельними майданчиками, рітейлерами та йти на розширення. Паралельно з В2С ми розвиваємо В2В сегмент, де в майбутньому компанії зможуть замовити кастомний мерч та навіть удосконалити наш дизайн з логотипом їх компанії, що є досить поширеним запитом. А як тільки налагодимо стабільну роботу на українському ринку, наступний крок – вихід на європейський ринок та експорт. Планів дуже багато, але спочатку наведемо лад вдома, в Україні.
Про KSE Graduate Business School
Департамент бізнес-освіти з’явився у 2015 році у складі Київської школи економіки. У 2021 році KSE була визнана найкращою бізнес-школою за версією Forbes Україна. У 2022 році Департамент бізнес-освіти став KSE Graduate Business School з оновленою МВА програмою для бізнесу під час війни та післявоєнного періоду “МВА на передовій”.