fbpx

Дослідження КSE: Сигарети у вітринах спонукають молодь почати курити.

Description

2 березня 2017 KSE разом з громадськими організаціями ГО «Життя», Центром демократії та верховенства права та Коаліцією громадських організацій за вільну від тютюнового диму Україну, презентували дослідження KSE щодо особливостей маркетингу тютюнових виробів у тимчасових спорудах міста Києва. Дослідники Київської школи економіки Павло Яворський, Ганна Вахітова та Богдан Недільченко вивчали, як рекламні інструменти використовують для збільшення продажу сигарет у кіосках Києва.

      За висновками дослідження, яскрава викладка сигарет у вітринах стимулює продажі та робить куріння соціально прийнятним, особливо для молоді. Як відомо, в Україні заборонено рекламу, спонсорство та стимулювання продажу тютюнових виробів. Проте тютюнова індустрія обходить цю заборону, коли мова йде про точки продажу.

      «Маркетинг тютюнових виробів у точках продажу відіграє важливу роль у збільшенні продажів. Дослідження чітко показують: викладка сигарет стимулює їх споживання  – від труднощів у припиненні куріння та спонтанних покупок до ініціації нових курців, особливо молоді», — зазначив Павло Яворський, дослідник Київської школи економіки. 

       Викладка сигарет займає значну частину –  переважно  половину — вітрини. Майже скрізь (94%) сигарети розміщені безпосередньо у прикасовій (“привіконній” зоні). Популярним є спеціальні бокси чи панно (70%), у оформленні яких використовуються яскраві, привабливі кольори (80%) та освітлення товарів (88%). Також розміщують великі пачки сигарет – муляжі реальних брендів та великі упаковки з сигаретами (Jambo box), які містять кілька пачок всередині (60%).

  Аналіз Київської школи економіки показав: обмеження відкритого представлення тютюнових виробів у торгових точках потенційно може значно зменшити рівень споживання тютюну. Натомість, відкрите представлення сигарет веде до збільшення як поширеності куріння, так і споживання. До того ж  діти і підлітки, які бачать такі вітрини, мають на 60% більший ризик почати курити.

   У 2016 році у Києві сигаретами торгували 3188 кіосків, 64% з яких встановлені нелегально. Тож міський бюджет щорічно втрачає 1,4 млн грн через торгівлю без ліцензії. Близько половини працівників кіосків працевлаштовані неофіційно. Відповідно через несплату податків (ЄСВ і ПДФО) держбюджет втрачає від 29,5 до 59 млн грн щорічно. Сигарети у вітринах вже не розміщують у Канаді, Ісландії, Великій Британії, Норвегії, Фінляндії, Ірландії, Хорватії, Білорусі, Росії, Австралії, Новій Зеландії, Непалі, Панамі, Кенії.