- Kyiv School of Economics
- About the School
- News
- 3 негативні тенденції у видатках держбюджету-2019: дослідження КШЕ
Протягом останніх декількох років Міністерство фінансів та уряди досягли значних успіхів у якості бюджетного управління, структурі державного боргу, прозорості бюджетного планування та розподілу бюджетних коштів.
Тим не менш, детальний аналіз виконання державного бюджету 2019 року змушує звернути увагу на декілька сфер, які все ще залишаються найменш реформованими в бюджетній системі. Це – питання планування та пріоритезації бюджетних видатків, а також виконання запропонованих розпорядниками бюджетних програм.
Про це говорить дослідження “Державний бюджет-2019. Аналіз виконання та уроки, які варто вивчити”, яке сьогодні презентував Центр аналізу публічних фінансів та публічного управління Київської Школи Економіки.
Дослідження звертає увагу на три ключові проблеми у видатковій частині бюджету:
(1) Значна кількість бюджетних програм (тобто окремих статей видатків державного бюджету) фінансуються на рівні 0-10%, тобто фактично не виконуються. Деякі з них не виконуються “хронічно”, протягом кількох років поспіль. Зокрема, у 2019 році 37 бюджетних програм було профінансовано на 0-10%. У тому числі, не було профінансовано 20 програм за загальним фондом ДБУ на 1,7 млрд грн.
Це може свідчити про те, що видатки за цими програмами не є пріоритетом або для профільних міністерств, або ж для Уряду.
(2) Уряд здійснює значний перерозподіл коштів між бюджетними програмами протягом року. Тобто в той час, як Верховна Рада ухвалює один обсяг фінансування бюджетних програм за різними напрямами, Уряд своїми рішеннями (за погодженням з профільним комітетом Верховної Ради) активно змінює напрями використання цих коштів на інші потреби/ програми.
Так, протягом 2019 року було зменшено план видатків за 80 бюджетними програмами на загальну суму 11,5 млрд грн, які було перерозподілено на інші бюджетні програми. Як наслідок, низка бюджетних програм була повністю позбавлені фінансування”.
“Це може пояснюватись тим, що багато головних розпорядників коштів, які подають Міністерству фінансів запити на фінансування окремих бюджетних програм, підходять до обрахунку цих запитів суто формально – хоча саме якісні бюджетні програми є важливою передумовою ефективного використання бюджетних коштів”, – зазначила з цього приводу Дарина Марчак, керівник Центру аналізу публічних фінансів та публічного управління.
(3) Значна частина видатків бюджету фінансується лише в грудні – навіть якщо кошти доступні їх розпорядникам (асигнування відкриті) значно раніше. Зокрема, станом на кінець листопада 2019 року, 41 програма загального фонду державного бюджету була профінансована на рівні 0%. Загальний плановий обсяг фінансування цих програм становив 6,7 млрд грн. На кінець року кількість таких програм зменшилась до 20. Це означає, що видатки за 21 бюджетною програмою було повністю профінансовано лише протягом грудня 2019 року, в той час як протягом решти 11 місяців року фінансування за ними не здійснювалось.
З повним текстом дослідження можна ознайомитись на сторінці Центру.
Презентацію дослідження дивіться тут.